Protestantse Kerk
Doorgaan naar hoofdinhoud
Vindplaats van geloof, hoop en liefde

'Lees je Bijbel, bid elke dag'. Misschien ken je dit liedje wel. Bidden kun je elke dag doen. Eén keer per jaar is er op de eerste woensdag in maart echter een officiële biddag. Vroeger kreeg je op deze dag vrij en dan ging je 's avonds naar de kerk. In de meeste kerken wordt dit tegenwoordig gevierd op de zondag na biddag. Sta in die week met je groep eens stil bij biddag met de volgende werkvormen.

READ YOUR BIBLE, PRAY EVERY DAY ♫

Doel: de kinderen leren het onderwerp van vandaag kennen: ‘biddag' (opwarmer)
Tijdsduur: 5 minuten
Nodig: eventueel gitaar of ander muziekinstrument en instrumenten voor de kinderen

Vraag of de kinderen het liedje ‘Lees je bijbel, bid elke dag' kennen. Zo ja, zing het met ze en ook de Engelse en Franse variant. Je kunt het vinden op Youtube en in de Evangelische liedbundel nr. 459. Kennen ze het niet, dan leer je ze het liedje en de bewegingen die erbij horen. Even lekker zingen.

BIDDAG!

Doel: de kinderen verkennen het onderwerp.
Tijdsduur: 10 minuten
Nodig: groot vel papier, pennen/stiften

Begin met een stille wanddiscussie. Schrijf het woord ‘biddag' in het midden op een groot vel papier. Laat de kinderen er woorden, associaties en symbolen bij schrijven.
Ga vervolgens met de kinderen in gesprek met de volgende vragen:

Wat is biddag, wanneer vieren we dat? Maak de link naar dankdag, oogstdienst. Waarom was dat toen, waarom is dat nu nog? We krijgen toch alles, er is toch genoeg te eten? Vieren we biddag in de kerk? Waarvoor en voor wie kun je nog meer bidden? Doe je dat wel eens? Laat de kinderen vertellen of en hoe ze bidden.

ZAAIEN EN OOGSTEN

Doel: de kinderen ontdekken de oorsprong van biddag.
Tijdsduur: 15 minuten
Nodig: bloempotjes, aarde, zaadjes van bijvoorbeeld pompoenen of zonnebloemen, materiaal om te versieren zoals verf of stickers (met tuin- of waterkers krijg je sneller resultaat)

De kinderen kunnen vooraf hun potje versieren. Ze vullen hun potje met aarde en zaaien hun zaadje(s). De potjes gaan mee naar huis. De kinderen gaan er goed voor zorgen. Kom er in de komende tijd af en toe op terug. De kinderen kunnen bidden voor de groei van hun plantje én het goed verzorgen. Na de zomer mogen ze het resultaat laten zien.

KINDEREN (bidden) VOOR KINDEREN

Doel: (vervolg)gesprek de kinderen denken na over hun eigen positie en die van andere kinderen in de wereld. 
Tijdsduur: 15 minuten
Nodig: liedtekst van het lied van Kinderen Voor Kinderen 30 ‘Nooit meer kind'.

Ga met de kinderen in gesprek. Vragen die je kunt stellen zijn: Waar ben je blij mee? Waar ben je dankbaar voor? Wat heb jij wel wat andere kinderen misschien niet hebben? Wat heb jij wel wat kinderen in andere landen niet hebben? Je hoort en leest erover, bij Kinderen voor Kinderen zingen ze er liedjes over. Laat het lied van Kinderen Voor Kinderen horen of zien via Youtube: 


Hoe kunnen we deze kinderen helpen? Bijvoorbeeld met geld, eten, speelgoed, maar ook door voor ze te bidden.

Vraag de kinderen in groepjes gebedspunten op te schrijven. Je kunt daarna in een kring gaan zitten om met elkaar te bidden. Jij begint met het gebed, de kinderen mogen om de beurt opnoemen wat ze opgeschreven hebben. Jij sluit het gebed af. Je kunt vragen aan de dominee of dit gebed in de dienst van biddag gebeden mag worden. 

CREATIEF

Doel: de kinderen verzamelen gebedspunten. 
Tijdsduur: 10 minuten per onderdeel
Nodig: knutselmateriaal, dozen, waxinelichtjes

Er zijn verschillende manieren om te bedenken waarvoor je wilt bidden in een groep. Een paar voorbeelden.

  • De gebedsdobbelsteen: maak van karton een vierkant doosje, schrijf op alle zijden gebedspunten. Rol met de dobbelsteen en bid voor datgene wat je hebt gegooid.
  • Een gebedsboekje: vouw vier A5 blaadjes in elkaar tot een boekje. Knoop om de vouw een gekleurd lintje, versier de voorkant. De kinderen kunnen er in de loop van de tijd dingen inschrijven om voor te bidden.
  • Maak een kaartenbakje met gekleurde kaarten, de kinderen schrijven er gebedspunten op en versieren de kaarten. In de bijeenkomsten pak je regelmatig een paar kaarten als je een gebed uitspreekt.
  • Kinderen bedenken personen voor wie ze willen bidden, voor elke persoon steken ze een waxinelichtje aan en vertellen waarom ze voor deze persoon bidden.
  • Maak een muur van dozen. De kinderen schrijven hun gebedsintenties op stukjes papier die ze in de muur schuiven. Deze muur symboliseert de ‘Klaagmuur' in Jeruzalem waar mensen hun gebedsintenties via de muur aan God laten weten. Garandeer de kinderen dat je de briefjes niet zult lezen.

VIERTAFEL* MET DE SEIZOENEN

Doel: de kinderen leven mee met de tijd van het jaar. 
Tijdsduur: 10 minuten aan het begin van de bijeenkomst
Nodig: een tafeltje of plank, gekleurde doeken in de kleuren van het kerkelijk jaar, waxinelichtje(s), verzamelde spulletjes uit de natuur, voorwerpen rondom feestdagen, persoonlijke dingetjes die de kinderen zelf meenemen et cetera.

Richt in de ruimte waar jullie bij elkaar komen een vaste plek in, waarop spulletjes neergelegd kunnen worden die in de tijd en bij de groep passen. Deze plek is bedekt met een gekleurde doek, er staat een kaarsje en bijvoorbeeld een mooie kaart in een standaard. Bij de start van elke bijeenkomst staat de groep even stil bij het moment. Gebeurtenissen in de groep (blij en verdrietig), feestdagen en het seizoen krijgen de aandacht en worden verbeeld in een symbool, zoals een herfstblad of de foto van een kind dat ziek is. Die worden op de tafel gelegd. Een viertafel werkt ook heel goed om thema's aan de orde te stellen.

*Boekje De viertafel van Hillie van der Weg

PIM PAM PET VAN DE NATUUR

Doel: een spelletje ter afsluiting
Tijdsduur: 10 minuten
Nodig: allerlei knutselmateriaal

Het oude gezelschapsspel ‘Pim pam pet' is een leuk spel om mee af te sluiten.

Verdeel de groep in tweeën. Bedenk verschillende categorieën uit de natuur die de komende periode gaan groeien en bloeien. Bijvoorbeeld: granen, groente, fruit, bomen, bloemen. Draai aan de schijf, noem de letter. De groep die de meeste weet, heeft gewonnen.