Protestantse Kerk
Doorgaan naar hoofdinhoud
Vindplaats van geloof, hoop en liefde

Wat is kerk - nu en in de toekomst

Pijl naar links Ideeën

Wat is belangrijk in de kerk? Hoe ziet de kerk eruit in de toekomst? Laat de kinderen ontdekken wat ze belangrijk vinden en fantaseren over de toekomst van de kerk. Ga in een tweede bijeenkomst aan de slag om een begin te maken aan de toekomst!

Dit programma bestaat uit twee bijeenkomsten. Voor de tweede bijeenkomst moeten een aantal kerkenraadsleden worden uitgenodigd. Het is belangrijk dat ze erbij zijn, dus vraag hen op tijd!

Bijeenkomst 1 - Wat is kerk?

Met de kinderen ga je eerst eens na wat ‘de kerk’ eigenlijk is.

  • Wat doet een kerk, wanneer ben je kerk?
  • Wie zitten er in een kerk?
  • Doet een kerk ook iets met andere mensen (buiten de kerk)?

Wissel hier in een gesprekje met elkaar over van gedachten. Schrijf en teken alles wat ze zeggen op één of meerdere flip-over vellen.

Nodig: voor elk kind een kopie van het werkblad: wat vind ik belangrijk in de kerk?, pennen, flip-over vellen, flip-over stiften, teken- of schildergerei.

Wat is belangrijk?
Deel het werkblad uit. Op dit werkblad gaan kinderen aankruisen wat ze belangrijk vinden van een kerk. Er staan een heleboel dingen genoemd die je bent of doet als kerk. De kinderen kruisen ieder voor zichzelf aan of ze het genoemde belangrijk vinden of niet. Ze krijgen hier 10 minuten voor. Daarna ga je de antwoorden met elkaar vergelijken.

En dan nu de toekomst
Fantaseer met de kinderen over hoe de kerk eruit ziet in de toekomst. Bedenk samen een jaartal, bijvoorbeeld 2030. Bedenk eerst kort hoe oud ze dan zijn, en wat voor leven ze dan mogelijk hebben: studeren, werken, verliefd, verloofd, getrouwd, etc. Vraag vervolgens wat de kerk dan moet zijn.

  • Wat doe je met elkaar?
  • Is de kerk dan nog steeds een gebouw waar je op zondag heen gaat of is het bijvoorbeeld bij iemand thuis?
  • Denken zij dat zij zelf dan nog wel eens naar een kerk gaan?
  • En wat doet een kerkgemeente in je dorp of stad?
  • Is de groep groter geworden of juist heel klein?
  • Kijk nog eens naar het vel met de smileys. Overal waar je ‘belangrijk’ hebt neergezet, kan dat in 2025 nog een plek krijgen?

Schrijf ook nu weer alle antwoorden in steekwoorden op een nieuw flip-over vel.

En zo ziet dat er dus uit
Op basis van alle suggesties en associaties maken de kinderen een gezamenlijke grote tekening (flip-over vel) of schilderij. Schrijf eerst op één kant van het vel alle namen en leeftijden van de deelnemers op (geen doordrukkende stift gebruiken). Draai het vel om, en maak op de lege kant het gezamenlijke kunstwerk over hoe de kerk zal zijn in 2025. Ze mogen er enkele belangrijke steekwoorden bij schrijven als ze dat willen.

Vertel de kinderen dat jullie in de volgende bijeenkomst een begin gaan maken aan de toekomst die de kinderen voor ogen hebben.

Bijeenkomst 2 - De kerk van de toekomst begint nu!

Als je iets erg belangrijk vindt voor de toekomst van de kerk, kun je daar nu al een begin mee maken. Het is dan belangrijk om ergens niet alleen als kinderen over na te denken, maar de ideeën ook te delen met grote mensen.

Nodig: een aantal kerkenraadsleden, pennen, grote vellen papier.

Deel jullie plannen met de kerkenraad
Vertel met behulp van de kinderen aan de kerkenraadsleden wat jullie de vorige keer hebben gedaan. Gebruik hiervoor het gezamenlijke schilderij dat jullie hebben gemaakt. Laat de kinderen vertellen hoe zij de toekomst voor zich zien en wat er allemaal anders uitziet dan nu.

Vertel dat je altijd ergens moet beginnen. Stel voor om met elkaar een toekomstdroom van de kinderen te kiezen waar nu al een begin aan gemaakt kan worden. Een idee dat op redelijk korte termijn haalbaar en uitvoerbaar is en waar de kinderen ook echt wat van gaan merken, is het meest geschikt.

Bespreek met de kinderen en de kerkenraadsleden de volgende vragen (verdeel bij een grote groep de groep in kleine groepjes met in iedere groep een kerkenraadslid)

  • Wat willen we precies?
  • Welke dingen moeten er voor deze toekomstdroom veranderd worden?
  • Hoe gaan wij het plan uitvoeren?
  • Wie hebben wij hiervoor nodig?
  • Wanneer doen we wat?

Bespreek met elkaar een datum wanneer jullie weer met de kinderen en de kerkenraadsleden bij elkaar komen. Op die datum hopen jullie dat het idee is uitgevoerd of een mooie start is gemaakt!