De bijbel als totaalbeleving

4 november 2019

« terug naar actueel

Wil je op een andere en creatieve manier met een bijbelverhaal aan de slag? Laat je dan eens verrassen door Godly Play. Kinderen beleven het bijbelverhaal door te voelen, kijken, luisteren en door met zelfgekozen materialen aan de slag te gaan.

Wat is Godly Play?


Godly Play is een unieke bijbelvertelmethode. Er wordt gebruik gemaakt van verschillende materialen: een gekleurd doek als onderlegger, houten figuren, en een bak met zand bijvoorbeeld. En met die materialen vertel je een bijbelverhaal.

Je zit samen met de kinderen in een kring op de grond, en vertelt het verhaal. Tegelijkertijd beeld je het verhaal uit met de materialen. Ondertussen luisteren de kinderen en focussen ze zich op wat ze zien en horen.

Nadat je het verhaal verteld hebt, mogen de kinderen zelf met knutsel- of bouwmateriaal verbeelden wat hen het meest raakte. Met een feestelijke afsluiting door bijvoorbeeld samen wat te eten, is de cirkel van het gezamenlijk beleven rond en wordt de Bijbel een echte totaalbeleving!


Elk kind zoekt een eigen betekenis


Bij Godly Play staat de persoonlijke beleving van de kinderen centraal. Waar is het kind op dit moment mee bezig, wat houdt hem of haar bezig, en wat kan het verhaal voor het kind betekenen? Jij geeft ruimte aan de kinderen om dit zelf te ontdekken. Je geeft dus geen antwoorden of stuurt ze een richting op. De basis van Godly Play is het vertrouwen dat het kind zelf iets uit het verhaal kan halen. Daarom begin je dus door aan elk kind te vragen: “Ben jij klaar voor het verhaal?”


Ontdekkenderwijs en ervaringsgericht


Godly Play werkt met beeldend materiaal. Je kunt denken aan zand en houten figuurtjes als je het verhaal over het volk van Israël in de woestijn aan de orde brengt. Terwijl je het verhaal vertelt, beeld je het uit met het materiaal. Kinderen leren ontdekkenderwijs en ervaringsgericht. En daar sluit Godly Play bij aan. Je vertelt de kinderen niet wat ze moeten weten, maar nodigt hen uit om een verhaal binnen te stappen en het mee te beleven.

Nadat je het verhaal verteld hebt, stel je open vragen. Elk antwoord is dus goed! Zo help je kinderen om dieper het verhaal in te gaan. En daarna mogen ze zelf weten hoe ze het verhaal weer verder willen verwerken. Ze gaan aan de slag met dat wat hen bezighoudt als antwoord op het verhaal. Je kunt denken aan iets kleuren met krijtjes, iets bouwen met kapla of verder lezen in (informatieve) boeken.


Godly Play in de Protestantse Gemeente in Haarlem


In de Protestantse Gemeente in Haarlem gebruiken ze sinds 2013 de methode Godly Play. Peter van der Beek, jeugdpastor in Haarlem, is heel enthousiast: “Wat ik vooral terug krijg van de ouders, is dat er echt ruimte is voor de kinderen. De kinderen vinden het heel fijn dat ze gewoon mogen zijn wie zijn”. Angeliek Knol, ook jeugdpastor in Haarlem, is vooral enthousiast over de impliciete reacties van de kinderen: “Ik zie soms kinderen die heel druk zijn, maar zodra er een Godly Play verhaal begint, gaan ze echt op in het verhaal. Ook merk ik dat kinderen het fijn vinden dat je in stilte mag meedoen. Soms hebben kinderen niks gezegd, maar merk je achteraf aan alles dat er heel veel is gebeurd.” Voor de bijeenkomst op het filmpje hebben ze in Haarlem dit keer ervoor gekozen om de verwerking samen met ouders te doen. Bij Godly Play zijn de bijeenkomsten in de regel gescheiden.  

Training voor de leider


Godly Play is speels en creatief, maar het is ook een intensief leerproces. Hoewel je niet stuurt in betekenis van het verhaal, is de rol van de leiding wel degelijk heel belangrijk. Hoe betrek je kinderen persoonlijk bij het verhaal? Hoe vertel je een goed verhaal? Welke vragen stel je ter verwerking? Je kunt daarom een training volgen om officieel Godly Play-begeleider te worden.


Zes tips


Ben je erg enthousiast en wil je alvast een aantal elementen uit Godly Play in de praktijk brengen? Denk dan eens aan deze zes tips:

  1. Vraag aan ieder kind persoonlijk of het klaar is voor het verhaal (en ontvang ieders ‘ja’). Daarmee zijn de kinderen echt betrokken bij wat je gaat doen.
  2. Lees het bijbelverhaal niet voor, maar probeer het uit je hoofd te doen in je eigen woorden. Bereid het dus goed voor thuis.
  3. Stel vooraf geen doelen over wat de kinderen van het bijbelverhaal moeten leren. Laat open dat ieder kind iets anders in het verhaal kan ontdekken.
  4. Gebruik beeldend materiaal bij het vertellen van het bijbelverhaal, zoals grote platen of houten figuren.
  5. Zet voor de verwerking verschillende soorten materiaal klaar waar de kinderen uit kunnen kiezen. De kinderen verwerken het verhaal op een manier die bij hen past. Denk bijvoorbeeld materiaal om mee te bouwen, schrijfpapier en knutselmateriaal.
  6. Sluit de bijeenkomst af op een feestelijke manier, bijvoorbeeld met iets lekkers of een mooi lied.


Lees meer over Godly Play in Den Haag op pagina 4-5 van PRO! 07, december 2013.

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van JOP. Meld je hier aan.

jop.nl maakt gebruik van cookies.
De website van JOP gebruikt cookies en daarmee vergelijkbare technieken om de kwaliteit van de website te verbeteren en jou een optimale bezoekerservaring te bieden. Deze gegevens zijn anoniem gemaakt. Soms wordt echter inhoud getoond van Facebook, YouTube en Twitter. Deze social media gebruiken hun cookies ook om advertenties te tonen.