Filosoferen met de Bijbel in IJburg

6 augustus 2018

« terug naar actueel

Wat is de zin van het leven? Waarom moesten alle mensen sterven, behalve de familie van Noach? Kinderen zijn experts in het stellen van moeilijke vragen. Alexander Noordijk krijgt ze allemaal voor zijn kiezen tijdens de lessen filosoferen met de Bijbel.

De meeste leerlingen van de Daltonschool Neptunus hebben nauwelijks kennis van de Bijbel. Een uitdaging dus voor Alexander Noordijk, voorganger van De Binnenwaai, een kerk op IJburg in Amsterdam. Hij geeft elke week filosoferen met de Bijbel. Hierbij gebruikt hij de Samenleesbijbel.

De inhoud van de lessen bedenkt hij in nauw overleg met de directie. De lessen zijn niet bedoeld als evangelisatie, maar om in gesprek te gaan met leerlingen over ethiek of over vragen die hen bezighouden. Als ze het over een bijbeltekst hebben, praten ze er ook over door wat die tekst met hen te maken heeft. “Zo schiep God de wereld door Zijn woord”, legt Alexander bijvoorbeeld een tekst uit. Hij zet de kinderen meteen aan het denken: “Wij scheppen ook, bijvoorbeeld als we elkaar complimenten geven. Maar we kunnen ook destructief zijn in wat we zeggen.”

Armpje drukken


De lessen leveren mooie en open gesprekken op. Het verhaal over de toren van Babel staat op het programma, met kinderen uit groep 3, 4 en 5. De uitdaging is elke keer om de verhalen praktisch te maken. Omdat de leerlingen uit verschillende klassen komen, start Alexander altijd met een opdracht waarbij ze contact moeten maken, zoals armpje drukken of in slow motion bewegen.

Als de kinderen naar een filmpje over de toren van Babel hebben gekeken, pakt Alexander de Samenleesbijbel erbij. Hij leest voor: iedereen sprak toen dezelfde taal. “Latijn?” vraagt Stefan. Alexander: “Nee, geen Latijn.”
De kinderen uiten hun gedachten bij het verhaal. Sharin: “Ze gingen vast bij elkaar wonen, omdat dat veiliger is.” Stefan: “Ik denk dat ze de toren bouwden om bij de hemel te komen. Misschien wilden ze wel met God praten.”
Mohammed: “Maar als je elkaar niet meer verstaat, dan wordt de toren niet verder gebouwd.” Fathma: “Ze snappen elkaar niet en dus gaan ze weg.” Een leerling vindt het verdrietig dat de mensen uit elkaar gaan. Een ander merkt op: “Het is ook moeilijk om een taal te leren.”

Meertalig

De kinderen kunnen zich goed voorstellen dat iedereen een andere taal spreekt, want hun eigen klassen zijn eigenlijk ook meertalig. Een paar kinderen laten even horen dat ze bijvoorbeeld Arabisch of Russisch spreken. Er klinkt gegiechel om de ‘vreemde’ woorden.

Daarna is het tijd voor een spelletje Jenga - blijft deze toren staan? - en een activiteit buiten. Als Alexander de les afsluit, gebeurt dat volgens een vast ritueel. Enkele kinderen kiezen een kaartje en beantwoorden de vraag die daarop staat: ‘Heb je van je ouders wel eens straf gehad?’ Die vraag levert veel gespreksstof op. Bij de vraag ‘ben je verliefd op iemand op school?’ zijn er geheimzinnige blikken en lachsalvo’s.

Wat vinden de kinderen van de folosofielessen?


Helena (groep 8): “In de filosofieles praten we over onderwerpen waar ik het anders niet echt over heb, ook niet met mijn ouders. Een keer kregen sommige kinderen in de les koekjes en anderen niet. Toen hoorden we het verhaal van iemand die in een put werd gegooid en werd verkocht als slaaf. Daarna praatten we over voortrekken, verdelen en eerlijk delen. En aan het eind kreeg iedereen een koekje!’

Ayla (groep 8): “In de filosofielessen leer ik over de Bijbel en Jezus. Hij is een goed persoon en werd toch aan het kruis gehangen. Ze zeggen dat Jezus de zoon van God is en dat Hij elke dag ging bidden. Ik geloof dat God overal kan zijn, maar je ziet Hem niet. Eerst ging ik ook elke dag bidden, maar nu vergeet ik het soms, gewoon omdat ik aan het spelen ben.”

Gesprekstips van Alexander:

  • De opdrachten in de Samenleesbijbel zorgen dat de kinderen mij ook bevragen: “Heb je deze week korter gedoucht, Alexander?”

  • Lees een hoofdstuk en deel wat opvalt en wat het met je doet.

  • Leuk om kinderen vragen te stellen, maar stel ook jezelf de vraag: wat doe ík om van de aarde een betere plek te maken?

  • Wees eerlijk dat je niet alle antwoorden hebt.


(Dit artikel verscheen op 13 juli in magazine Jong Protestant. Je kunt je gratis abonneren op Magazine Jong Protestant

De namen van de kinderen zijn gefingeerd in verband met hun privacy.

Tekst: Marian Timmermans Foto’s Gerritjan Huinink

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van JOP. Meld je hier aan.

jop.nl maakt gebruik van cookies.
De website van JOP gebruikt cookies en daarmee vergelijkbare technieken om de kwaliteit van de website te verbeteren en jou een optimale bezoekerservaring te bieden. Deze gegevens zijn anoniem gemaakt. Soms wordt echter inhoud getoond van Facebook, YouTube en Twitter. Deze social media gebruiken hun cookies ook om advertenties te tonen.