Hoe help je leraren die worstelen met de Bijbel?

20 september 2017

« terug naar actueel

‘Leraren worstelen met de Bijbel op christelijke scholen’, kopten de kranten afgelopen week. Ze hebben behoefte aan meer kennis en vaardigheden om de Bijbel goed te gebruiken. Vijf tips hoe professionals in de kerk leraren bij hun worsteling kunt helpen.

Uit een recent onderzoek* van Verus naar het gebruik van de Bijbel op christelijke scholen blijkt dat alle onderzochte scholen de Bijbel gebruiken en dit ook belangrijk vinden. De Bijbel heeft een plek in dagopeningen, vieringen, in toespraken en wordt verbonden met andere vakinhouden. Veel leraren en schoolleiders ervaren de Bijbel als een belangrijke inspiratiebron in de omgang met elkaar.

Uitdagingen bij het gebruik van de Bijbel


Een andere belangrijke conclusie is dat leraren en schoolleiders uitdagingen ervaren bij het gebruik van de bijbel. Veel leerlingen en ook leraren zijn niet meer vertrouwd met de Bijbel, waardoor het een vreemd en irrelevant boek voor hen is. Leraren geven aan dat ze meer kennis van de Bijbel én meer vaardigheden nodig hebben om de Bijbel goed in hun onderwijs te gebruiken.

Kerk als partner


De lokale kerk kan een belangrijke partner zijn voor de school om de Bijbel op een goede manier te gebruiken en daarmee de christelijke identiteit van de school handen en voeten te geven. Jongerenwerkers, kerkelijk werkers en predikanten kunnen daarbij een belangrijke rol spelen.

Actief samen optrekken


In het land zijn al veel mooie initiatieven waar de kerk en de school actief samen optrekken. Wekelijks is predikant Otto Grevink in Waalwijk een dag op school te vinden. Hij is beschikbaar voor vragen van leerkrachten en ouders en helpt het team bij het opstellen van een goed curriculum voor de godsdienstlessen. Predikant Martin Jans verzorgde in de tijd dat hij gemeentepredikant was kloosterretraites voor leerkrachten uit het dorp. Ook gaf hij workshops over 'kindertheologie'. In Baarn verzorgde hij een workshop voor ouders en leerkrachten over de identiteit van de school en denkt hij met het team mee over de aanschaf van een nieuwe godsdienstmethode.

In Apeldoorn is via de kerken 'Godly Play' op school geïntroduceeerd. Predikante Hetty Brederoo werkt in Harmelen nauw samen met haar collega-predikant Heikoop. Samen helpen zij mee om de themaweek Kerk en School handen en voeten te geven. Ze geven ook basiscatechese tijdens de expressiemiddagen waar de kinderen zelf een cursus mogen kiezen. Zo zijn er veel meer prachtige voorbeelden uit het land van kerkelijke professionals die scholen helpen de Bijbel betekenisvol te maken voor hun leerlingen.

Vijf tips om actief met scholen op te trekken


Corina Nagel is specialist Kerk & School bij JOP en was zelf een van de onderzoekers. Vijf tips van Corina waar je als kerk mee aan de slag kunt:

Tip 1
Maak gebruik van de natuurlijke contacten die er zijn tussen kerk en school. Ouders met kinderen op school kunnen bruggen slaan.

Tip 2
Werk als het mogelijk is vanuit bestaande structuren. In veel plaatsen is of was er al contact tussen kerk en school. Gebruik dit contact om te bespreken welke vormen van samenwerking nog meer mogelijk of wenselijk zijn.

Tip 3
Investeer in relaties binnen de school. Voor sommige leerkrachten en schoolleiders zal het vertrouwen echt moeten groeien.

Tip 4
Biedt expertise aan. Jongerenwerkers, kerkelijk werkers en predikanten bezitten kennis en vaardigheden als het gaat om godsdienstdidactiek en -pedagogiek, waar leraren behoefte aan hebben. Met deze competenties kun je leraren in de school verder helpen.

Tip 5
Denk creatief en stem af. In de praktijk blijken de mogelijkheden om de relatie tussen kerk en school vorm te geven bijna eindeloos. Ga - door goed af te stemmen - na waar de behoefte de school en uw expertise elkaar het beste raken. 

Wil je verder over dit onderwerp van gedachten wisselen? Neem dan contact op met Corina Nagel, Specialist Kerk & School basisonderwijs, c.nagel@pkn.nl of Johan ter Beek, specialist Kerk & School voortgezet onderwijs bij JOP, j.terbeek@pkn.nl.


*Onderzoek ‘De Bijbel op school’ 
In opdracht van Verus, de koepelorganisatie van het christelijk en katholiek onderwijs, voerden Elsbeth Visser-Vogel voor de PThU en Corina Nagel-Herweijer voor de CHE een kwalitatief onderzoek uit naar het bijbelgebruik op christelijke scholen in het primair en voortgezet onderwijs. Het persbericht en het volledige onderzoeksrapport lees je hier.

 

Reacties (0)


Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van JOP. Meld je hier aan.

jop.nl maakt gebruik van cookies.
De website van JOP gebruikt cookies en daarmee vergelijkbare technieken om de kwaliteit van de website te verbeteren en jou een optimale bezoekerservaring te bieden. Deze gegevens zijn anoniem gemaakt. Soms wordt echter inhoud getoond van Facebook, YouTube en Twitter. Deze social media gebruiken hun cookies ook om advertenties te tonen.