Hoe kerk en brede school samen optrekken in Rotterdam

15 februari 2019

« terug naar actueel

In Rotterdam, op de Kop van Zuid, werkt pionier Hendrik Klaver samen met twee openbare basisscholen. Door een reis met een heuse tijdmachine, flitsende proefjes en een leuke activiteit laat hij de kinderen de verhalen van de Bijbel ontdekken.

Voor de leerlingen van groep 3 en 4 verzorgt Hendrik de kinderclub ‘Wereldontdekkers’.

In de tijdmachine


Om half vier komen de kinderen het lokaal binnen en eerst is er een moment van een hapje, drankje en een praatje. Kinderen ‘landen’ en we bouwen aan relaties. Vervolgens stapt een van de leidinggevenden met de kinderen in een heuse tijdmachine. Om op tijd te vertrekken is de juiste code (op een geheimzinnige koffer) ingetoetst waar ook de envelop met de “bestemming” van de reis uit is gekomen. De kinderen gaan op ontdekkingsreis en een zwaailicht begeleidt dit spannende moment.


Naar een andere tijd


Het reizen duurt maar even, maar na het uitstappen kun je niet meer terug. De kinderen horen hoe het is om zo’n 2000 jaar eerder te leven in het Midden-Oosten. Met behulp van Google Maps zien de kinderen waar ze precies zijn geland. Zo ‘ontmoeten’ ze onder meer Jezus, Ester, David en zelfs de reus Goliat. De tijdmachine brengt ons vervolgens terug naar onze tijd. Een flitsend proefje helpt de kinderen om de vertaalslag te maken naar hun leven. Daarna is het tijd voor een leuke activiteit dat het verhaal illustreert; een knutselwerkje, een speurtocht, muziek maken, enz. Een enkele keer is er bezoek van een speciale gast. Zo heeft een filmmaker samen met de kinderen een filmpje gemaakt. De ouders waren deze keer uitgenodigd om een kwartier van de club bij te wonen en kregen toen het filmpje te zien.

Terugmeppen

“De meeste kinderen van de basisschool zijn niet vertrouwd met de verhalen uit de Bijbel. We merken dat de verhalen echt wat doen. Zo vertelden we de verhalen van David en Goliat. Tijdens het gesprek begonnen ze gelijk over Fortnite en hoe zij zelf andere kinderen in elkaar hadden getimmerd. We dachten: Help wat maken we los! We zaten niet op deze reactie te wachten.” Maar, bijzonder is dat we gaandeweg kinderen zien veranderen. Een jongetje dat eerst best agressief kon reageren, komt nu soms met antwoorden waaruit duidelijk wordt dat hij begrijpt dat God ons juist liefde en respect wil geven en dat we zo ook in deze wereld mogen staan.”

Kleurrijke wijk


“De ‘Wereldontdekkers’ bestaat uit een kleurrijke groep kinderen. Kinderen met hoogopgeleide ouders waar op het oog alles perfect lijkt en kinderen van ouders die het niet zo makkelijk hebben en waarbij je aan de kinderen merkt dat ze een rugzakje hebben en waar van alles speelt. Soms is dat complex. Je kent niet het hele verhaal en de tijd die je met de kinderen doorbrengt is beperkt. Soms zou je meer willen doen. Bijzonder is dat beide kinderen de plek waarderen. We merkten dat bijvoorbeeld tijdens een studiedag van school. Een ouder liet vooraf netjes per mail weten dat haar dochter niet naar de club zou komen. En op de dag zelf kwam er opeens een berichtje dat haar dochter toch zou komen! Ze vindt de club zo leuk, dat wil ze niet missen.”

Samenwerkingstips


Tips van Hendrik Klaver om als kerk of pioniersplek samen te werken met (openbare) scholen:

  • Het begint met een houding dat je als gemeente gericht bent op de wijk en de scholen (welke identiteit ze ook hebben) beschouwt als de school van de wijk. Bezoek alle scholen en leer ze kennen.

  • Laat de schoolleiders ervaren dat je belangstelling hebt en stel je dienstbaar op, laat weten dat je – waar mogelijk – graag iets voor ze wil betekenen.

  • Sluit aan bij verlangens en wensen die je hoort van de ouders in de wijk. De school is daarvoor gevoelig.

  • Het belangrijkste is misschien wel om vanuit je verlangen niet gefrustreerd te raken. Soms lukt het niet, relax.

  • Blijf investeren in relaties en ga ook zorgvuldig om met gevoeligheden. Er zijn ouders die echt niet op religie zitten te wachten en eenmaal per jaar een feest (Kerst of het Suikerfeest) genoeg vinden. Andere ouders vinden juist de verhalen van waarde gezien onze multiculturele samenleving. Kerk op de Kop heeft jaren geïnvesteerd in relaties.

  • Durf ook snel te schakelen op het moment dat er een concrete vraag komt. Wij werden gevraagd een programma te ontwikkelen voor de brede school. Dit zagen wij ook echt als een door God gegeven kans en met dat vertrouwen ga je dan ook aan de slag.

Ter informatie:
Op dit moment is er een moment van pauze in het verzorgen van de brede school activiteit op de scholen. Kerk op de Kop hoopt dit in het volgende blok weer op te pakken.

Lees ook: Over de kerkmuur heen kijken: 7 tips


Tekst: Marian Timmermans


Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van JOP. Meld je hier aan.

jop.nl maakt gebruik van cookies.
De website van JOP gebruikt cookies en daarmee vergelijkbare technieken om de kwaliteit van de website te verbeteren en jou een optimale bezoekerservaring te bieden. Deze gegevens zijn anoniem gemaakt. Soms wordt echter inhoud getoond van Facebook, YouTube en Twitter. Deze social media gebruiken hun cookies ook om advertenties te tonen.