Werkvormen over Pesten

6 september 2016

« terug naar actueel

Pesten begint soms al op de basisschool. Ook op de middelbare school, als kinderen in de puberteit komen, krijgen sommige het zwaar te verduren. JOP ontwikkelde werkvormen om in gesprek te gaan over pesten.

Pesten kan grote gevolgen hebben voor de rest van het leven van een kind of jongere. In de 'Week tegen Pesten' die dit jaar plaatsvindt van 19 t/m 23 september wordt landelijk aandacht gevraagd om pesten onder kinderen en jongeren te bestrijden en ze bewust te maken van de gevolgen. Een goed moment om met kinderen en jongeren te praten over wie zij zijn in Gods ogen, en hoe ze om kunnen gaan met mogelijke pestsituaties. JOP kiest drie werkvormen voor je uit die je daarbij kunnen helpen.

Pesten, een spelletje?! (8-12 jaar)

Pesten kan een beladen onderwerp zijn en veel emoties oproepen bij kinderen. Het is goed om je daar bewust van te zijn. Maar er zijn ook manieren om de gesprekken luchtiger te maken en het onderwerp toch serieus te behandelen. In deze werkvorm bespreken de kinderen spelenderwijs het onderwerp pesten door een kwartetspel samen te maken en deze te spelen.
Ga naar de werkvorm 'Pesten, een spelletje?!'


Challenge Day (12-16 jaar)

In de puberteit zijn tieners veelal met zichzelf bezig. Hoe zie ik er uit? Wat vinden anderen van mij? Het vergelijken van jezelf met anderen is continu aan de orde van dag. Het is niet vreemd dat ook het pesten in deze fase aanwezig is. Het valt alleen maar meer op als je anders bent. Maar als we goed kijken, zijn we dan wel zo anders? In deze werkvorm leren tieners aan de hand van het programma ‘Challenge Day’ dat ze meer op elkaar lijken dan dat ze van elkaar verschillen, en leren ze dat ook God verder kijkt dan de buitenkant. Deze werkvorm is ook geschikt voor 16+ jongeren.
Ga naar de werkvorm 'Challenge Day'


Wat doe jij? (16+)

Pesten is een groot begrip. Het kan overal en op alle leeftijden gebeuren. Het begint vaak klein, maar kan uiteindelijk ontzettend veel impact op iemands leven hebben. Eigenlijk zou het niet moeten gebeuren. Maar het is soms lastig op te sporen en er is niet altijd een oplossing voor. In deze werkvormen bespreken jongeren met elkaar wat pesten is, wat hun ervaringen daarbij zijn, en wat volgens hen nodig is om pestgedrag op te lossen. Deze werkvormen kan evt. ook gebruikt worden voor 12-16 jarigen.
Ga naar de werkvorm 'Wat doe jij?'


Tips voor praten over pesten

  • Spreek aan het begin met elkaar (nogmaals) af wat jullie regels zijn om veilig met elkaar in gesprek te kunnen zijn. Bijvoorbeeld: we luisteren naar elkaar, we mogen van mening verschillen maar hebben respect voor elkaars mening, dat wat we hier bespreken wordt blijft binnen deze groep etcetera.
  • Wees niet bang voor emoties die de kinderen en jongeren laten zien.
  • Geef aan dat het goed is je te uiten en dat niemand zich hiervoor hoeft te schamen. 
  • Bedank aan het einde van jullie gesprek iedereen voor zijn of haar eigen rol. Benoem hierbij het positieve dat de groep heeft laten zien door naar elkaar te luisteren en er voor elkaar te zijn.
  • Bid met elkaar en voor elkaar.
  • Als een kind heeft verteld gepest te worden, of je hebt het vermoeden dat dit aan de hand is, vraag dan naderhand hoe het was om hierover te praten in de groep. Of kom er op een later moment op terug, maar wacht hier niet te lang mee.
  • Probeer in ieder geval een gesprekje te hebben met het kind, waarin je vraagt of de ouders al op de hoogte zijn van het pesten. Lees hier meer over wat te doen als je je zorgen maakt om een kind.
  • Laat het kind, ook later nog, merken dat je meeleeft , dat je niet vergeten bent wat er speelt en onderneem actie als je weet of vermoedt dat er te weinig gebeurt om het pesten te stoppen!

Zoek je nog andere werkvormen, kijk dan verder in onze database. http://jop.nl/werkvormen.

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van JOP. Meld je hier aan.

jop.nl maakt gebruik van cookies.
De website van JOP gebruikt cookies en daarmee vergelijkbare technieken om de kwaliteit van de website te verbeteren en jou een optimale bezoekerservaring te bieden. Deze gegevens zijn anoniem gemaakt. Soms wordt echter inhoud getoond van Facebook, YouTube en Twitter. Deze social media gebruiken hun cookies ook om advertenties te tonen.