Is voorlezen uit de Bijbel na het eten nog steeds een traditie?

'Wat was het laatste woord?', riepen we als kinderen vroeger gekscherend na het lezen van de Bijbel na het eten. Is voorlezen uit de Bijbel na het eten nog steeds traditie? Of zijn er nieuwe vormen van geloofsopvoeding?

In Moments, het bewaarmagazine voor ouders van kinderen van 8-12 jaar, vertellen ouders hoe zij hiermee omgaan.

André Ploeg, getrouwd met Jantine en vader van drie kinderen:
"Mijn vrouw en ik hebben qua geloofsopvoeding geen bepaalde strategie, of vaste manier van 'zo moet het'. Ik zeg niet heel bewust tegen mijn kinderen: ik geef jullie zus of zo mee, omdat het bij het geloof hoort. Zolang we geduldig en liefdevol met onze kinderen omgaan, komt het geloof er vanzelf in mee. Als ik tijd neem om m'n dochter naar bed te brengen en luister naar wat ze op haar hart heeft, dan gaan die gesprekken af en toe vanzelf over onderwerpen die met geloven te maken hebben. En ook als het gesprek niet heel expliciet over geloof gaat dan zul je als ouder toch impliciet 'gelovige' vragen stellen of antwoorden geven."

Rituelen
"Bij ons aan tafel doen we het bidden en danken in één keer. Niet zo lang geleden introduceerden we iets nieuws aan tafel. Door de week bidden we allemaal om beurten en in het weekend zingen we. Een kinderbijbel hebben we ook uitgeprobeerd, maar dat was niet altijd succesvol. Dat moment verloopt niet altijd ordelijk. Niet elk kind wil na het eten nog stilzitten. En trouwens, soms zitten er ook verhalen bij waarvan ik zelf denk, hmmm wat moeten we hiermee? Op dit moment zijn we bezig met een 'moraal'-verhalenboekje, een boekje met korte verhaaltjes met een hele duidelijke moraal. In rituelen zitten een meerwaarde denk ik, maar wij zijn nog wat aan het zoeken wat we naast het bidden en zingen nog meer kunnen doen. Als rituelen een verplichting worden, zit er spanning in en dan gaat het juist frusteren. Dat wil ik voorkomen."

Kinderen vragen
"Mijn dochters vragen verschillende dingen over het geloof. Mijn jongste dochter constateerde laatst:'Ik heb drie vaders, God de Vader, Jezus en jij!' Op hun school zitten ook islamitische kinderen dus mijn middelste dochter vroeg laatst: 'Hoe zit dat met Allah? Is dat ook God?' En mijn oudste dochter is weer met andere dingen bezig. Die ziet bijvoorbeeld dat ik soms anders over geloofskwesties denk en praat dan mijn vrouw. Dat verschil mag er zijn, ook al maakt dat het voor haar soms niet zo duidelijk. Soms denk ik wel eens, hoe sluit ik als vader aan bij de geloofsbeleving van mijn dochters met hun verschillende leeftijden en vragen? Maar dan denk ik vervolgens, ik ga ook niet iets geforceerd roepen omdat ik denk dat het bij de leeftijd past. Het is ook een beetje zoeken met je kinderen. Met de term 'geloofsopvoeding' heb ik weinig. Ik denk dat opvoeden op zich al zo 'heilig' is dat je geloof daarin vanzelf naar voren komt. En zolang mijn vrouw en ik open zijn over onze eigen geloofsbeleving en zolang we geduldig en liefdevol met onze kinderen omgaan, komt het geloof er vanzelf in mee."


MOMENTS
Deze en andere verhalen lees je in Moments (8-12 jaar), een inspirerend magazine met ervaringsverhalen, waardevolle handvatten en praktische ideeën om kinderen op te voeden met geloven.

Bestel Moments

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van JOP. Meld je hier aan.

jop.nl maakt gebruik van cookies.
De website van JOP gebruikt cookies en daarmee vergelijkbare technieken om de kwaliteit van de website te verbeteren en jou een optimale bezoekerservaring te bieden. Deze gegevens zijn anoniem gemaakt. Soms wordt echter inhoud getoond van Facebook, YouTube en Twitter. Deze social media gebruiken hun cookies ook om advertenties te tonen.