De vernieuwde pagina werkvormen!

Arm in Nederland?

Naar overzicht werkvormen

"En op de negen kinderen groeit op in armoede." Het is goed om hier aandacht voor te hebben, om de drempel om hierover te spreken laag te maken. Met behulp van het boek 'Erwtensoep in augustus', ga je in gesprek met de kinderen uit jouw jeugdgroep over hoe het is om in armoede op te groeien. De kinderen in het boek leven onder de bijstandsgrens, gaan met honger naar bed en van vakantie kunnen zij alleen dromen.

Doelstelling: De kinderen ontdekken aan de hand van ervaringsverhalen uit het boek 'Erwtensoep in augustus' hoe het voelt voor een kind om te leven in armoede.
Tijdsduur: Dertig minuten.
Nodig: Interview met Ruth uit de bijlage en interviews uit het boek 'Erwtensoep in augustus'.

In het boek 'Erwtensoep in augustus' van Kees Opmeer vertellen vijftien jongeren hun verhaal. Vaak proberen deze ouders hun kinderen te ontzien en buiten de geldzorgen te houden, maar dat is niet altijd vol te houden. De kinderen merken de gevolgen ervan.

Lees het interview met Ruth (uit de Bijbel) en twee interviews uit het boek voor en vraag na ieder interview wat de kinderen daarvan vinden. Weten ze dat dit voorkomt in Nederland? Hoe voelt dat, als je nooit iets extra's hebt? Geen koekjes, snoepjes, of eten bij de Mac? En als je nooit nieuwe kleren kunt kopen in de winkel maar andere kinderen in je klas wel? Probeer de kinderen hierop te laten reageren.

Deze werkvorm uitbreiden?

  • Er zijn mensen die dit meegemaakt hebben en naar buiten willen treden met hun verhaal. Nodig zo iemand uit en laat hem of haar hierover vertellen.
  • Sluit aan bij een bestaande actie voor kinderen in armoede zoals actie Schoenmaatjes of de Voedselbank om de bewustwording handen en voeten te geven.
  • Deze werkvorm komt uit het programma 'Platzak of Steenrijk'. Hier vind je meer werkvormen. 

Naar overzicht werkvormen

www.jop.nl maakt gebruik van cookies.
De website van de Jop gebruikt cookies van Google Analytics om de eigen kwaliteit te verbeteren. Deze gegevens zijn anoniem gemaakt. Soms wordt echter inhoud getoond van Facebook, YouTube of Twitter; deze social media gebruiken hun cookies ook om advertenties te tonen.