Werkvormen voor
jouw jeugdwerk

Beleef een bijbelverhaal

Naar overzicht werkvormen

Kruip in de huid van een bijbels figuur en beleef het bijbelverhaal.

Doel: Een bijbelverhaal beleven door de jongeren in de huid te laten kruipen van de figuren in het verhaal.

Nodig:

  • Bijbels of prints van het bijbelverhaal
  • Prints van onderstaande vragen
  • Eventueel verkleedkleren en/of props om het uitspelen van het verhaal verder aan te kleden. Dit hoeft niet!

Voorbereiding

  1. Kies een bijbelverhaal dat je wilt behandelen. Kies een verhaal waarin iets gebeurt, wat tot de verbeelding spreekt. Daag jezelf uit door een niet te bekend of gemakkelijk verhaal te kiezen. Er mag best wat uitdaging in zitten of het mag zelfs een inhoudelijk wat lastige tekst zijn.
  2. Bereid jezelf en je medeleiding goed voor door zelf de tekst goed te lezen en in een studiebijbel of op bijbel.nl wat achtergrondinformatie op te zoeken. Zo kun je de tieners helpen om het verhaal in de context van de Bijbel te verstaan.

Aan de slag met je groep! Het verhaal lezen

  1. Lees eerst samen in je groepje het verhaal, bijvoorbeeld door om de beurt beurt een stukje voor te lezen.
  2. Probeer dan als groepje de volgende vragen op een apart blad te beantwoorden. Soms is een vraag niet te beantwoorden.

Analyse van het verhaal

  1. Welke rollen (figuren) zitten er volgens jou in het verhaal? (Personen, dieren, dingen, God, je geweten, een engel of de wind: dat kunnen allemaal rollen zijn.)
  2. Wat is de startsituatie in het verhaal?
  • Waar speelt het begin zich af?
  • Wanneer speelt het zich af?
  • Welke figuren (rollen) zijn er in het begin van het verhaal?
  • In welke relatie staan ze tot elkaar (familie, buren, toevallige ontmoeting)?
  • Wat vinden ze van elkaar?
  • Hoe voelen ze zich?
  1. Waarin verschilt de eindsituatie van de startsituatie?

  • Waar speelt de eindsituatie zich af?
  • Wanneer speelt de eindsituatie zich af?
  • Welke figuren zijn er aan het eind?
  • Hoe voelen ze zich, ook ten opzichte van elkaar?

Welke verandering heeft er volgens jou tijdens het verhaal plaats gehad, vooral bij de beschreven figuren?

In welke grote stukken kun je het verhaal verdelen (bv. startsituatie, gebeurtenis 1, gebeurtenis 2, eindsituatie): geef dit met horizontale streepjes in de marge van de bijbeltekst aan, of omschrijf je indeling met woorden. Schrijf in één zin welke boodschap dit verhaal voor jullie heeft (wat wil de schrijver ons eigenlijk met dit verhaal leren?)

Vertalen naar het heden

  1. Bedenk nu als groepje samen een verhaal met dezelfde boodschap, maar dat zich in de moderne tijd afspeelt. Verdeel de rollen en oefen hoe je dit ‘spiegelverhaal’ straks voor de hele groep wilt gaan spelen. Het mag niet langer dan ongeveer 5 minuten duren. Als het goed is, kunnen de anderen de overeenkomst zien van het verhaal met het bijbelverhaal en vooral: welke boodschap van het verhaal jullie het belangrijkste vinden.

Dit programma is afgeleid van bibliodrama. Bibliodrama omvat veel meer dan wanneer je de Bijbel gaat beleven zoals je tijdens dit programma doet. Om je daar wat meer inzicht te geven wat achtergrondinformatie over bibliodrama.




 

Naar overzicht werkvormen

www.jop.nl maakt gebruik van cookies.
De website van de Jop gebruikt cookies van Google Analytics om de eigen kwaliteit te verbeteren. Deze gegevens zijn anoniem gemaakt. Soms wordt echter inhoud getoond van Facebook, YouTube of Twitter; deze social media gebruiken hun cookies ook om advertenties te tonen.