Werkvormen voor
jouw jeugdwerk

Eenzaamheid schilderen

Naar overzicht werkvormen

Eenzaamheid is iets wat je alleen maar zelf kunt voelen, diep van binnen. Je kunt erover vertellen. En je kunt het op creatieve manieren laten zien. In deze werkvorm gaan de kinderen aan de slag met kleuren en verf aan de hand van het verhaal van de eenzame Zacheus.

Doelstelling: De kinderen ontdekken het verschil tussen je eenzaam voelen en je verbonden voelen met liefdevolle mensen.
Tijdsduur: 30 minuten
Nodig:

  • Grote vellen papier of behangrol.

  • Schilderstape en keukenrol.

  • Plakkaat- of vingerverf.

  • Kwasten en potjes met water.

  • Schorten of oude grote shirts.

  • Kranten of afplakplastic (dun plastic om de vloer mee te bedekken).

  • Dweil en water (voor het geval er wat geknoeid wordt).

  • Blinde muur op oog/schouder hoogte van de kinderen.


Voorbereiding

  • Verzamel de benodigde materialen.

  • Hang in je jeugdruimte de behangrol op oog/schouder hoogte van de kinderen aan de muur met schilderstape. Zorg dat je voor elk kind een lengte van 60 á 80 centimeter beschikbaar hebt.
    Of hang voor elk kind een groot vel op de muur.

  • Verdeel de behangrol in twee evenredige delen door in het midden een verticale streep te trekken.
    Als je grote vellen gebruikt, verdeel je de vellen in twee delen.

  • Leg onder het opgeplakte papier kranten of afplakplastic op de vloer en plak het eventueel ook op de muur om knoeien op te vangen.

  • Zet potjes met water klaar, evenals de kwasten etc.


Vertel

Vertel je kinderen dat jullie met kleuren gaan laten zien hoe iemand zich voelt. Vraag de kinderen zich in te leven in deze jongen:

“Stel je voor, je probeert héél hard om overal bij te horen. Door je beter voor te doen dan je bent, door ervoor te zorgen dat je meer geld en spullen hebt dan alle andere mensen, zodat ze naar je opkijken. Maar eigenlijk word je heel erg eenzaam en alleen omdat niemand je aardig vindt. Laten we deze jongen eens Zacheus noemen. Hoe zou jij je voelen als je Zacheus was?”

Laat enkele kinderen heel kort een gevoel benoemen.

“Stel je voor, je voelt je zo eenzaam als Zacheus. En dan komt er een bijzonder iemand langs die jou ziet zoals je echt bent. Die met je wil praten en speciaal samen met jou wil eten. Die persoon neemt ook nog meer mensen mee die gelijk je vrienden worden. Hoe zou jij je nu voelen?”

Laat weer enkele kinderen kort een gevoel benoemen. Vertel dat de bijzondere persoon Jezus was. Jezus maakte dit verschil heel vaak in het leven van mensen.

Benadruk het verschil in gevoelens die Zacheus had.

Schilderen

Daag de kinderen vervolgens uit om aan de ene kant op de behangrol te verven hoe Zacheus zich voelde toen hij eenzaam was en aan de andere kant hoe Zacheus zich voelde toen hij niet meer eenzaam was. Ze mogen iets ‘echts’ schilderen, een plaatje. Maar ze mogen ook het gevoel vertellen met alleen maar kleur. Vraag hen tijdens het schilderen rekening met elkaar te houden: laat ruimte over voor anderen om ook in te schilderen. De kinderen mogen wel groot schilderen.

Eventueel kun je de kinderen verder helpen door hen wat vragen te stellen:

  • Wat is eenzaamheid?

  • Welke gevoelens horen er bij eenzaamheid?

  • Aan welke kleuren denk je als je aan eenzaamheid denkt?

  • Welke gevoelens heb je als je helemaal niet eenzaam bent?

  • Welke kleuren horen daarbij?


Geef de kinderen de vrijheid om te starten met schilderen waar ze willen.

Loop tijdens het werken bij de kinderen langs en bevraag hen eens op wat zij schilderen.

Naar overzicht werkvormen

www.jop.nl maakt gebruik van cookies.
De website van de Jop gebruikt cookies van Google Analytics om de eigen kwaliteit te verbeteren. Deze gegevens zijn anoniem gemaakt. Soms wordt echter inhoud getoond van Facebook, YouTube of Twitter; deze social media gebruiken hun cookies ook om advertenties te tonen.