Werkvormen voor
jouw jeugdwerk

Geloofsopvoeding 2

Naar overzicht werkvormen

Bijeenkomst met ouders over geloofsopvoeding. Gesprek over verschillende rollen en opvoedstijlen

2e bijeenkomst - Rollen in geloofsopvoeding

Doel: deelnemers ontdekken welke rollen ze kunnen hebben in de geloofsopvoeding. Welke rol je aanneemt is vaak situatieafhankelijk. Je leert de rollen herkennen, ontdekt de waarde van die verschillende rollen en oefent in het aannemen van verschillende rollen.

De bijeenkomst duurt ongeveer 2 uur.

Voorbereiding
Praktische voorbereiding:

  • Lees het materiaal voor deze bijeenkomst goed door
  • Lees het hoofdstuk “rollen in de opvoeding”
  • Zoek de benodigdheden op

Benodigdheden

  • Kaars
  • Flap over
  • Flap-over vellen
  • Pennen
  • Stiften
  • Tape om flappen aan de muur te hangen
  • Kopieën van bloemblaadjes
  • Scharen
  • Waxinelichtjes voor elke deelnemers
  • Kopieën van gespreksvragen
  • Lucifers
  • Liedboeken
  • Evt computer en boxjes voor afpelen van pianobegeleiding

Voorbereiding op de avond zelf

30 minuten van tevoren

Zet voldoende tafels en stoelen klaar voor het aantal deelnemers. Richt de ruimte naar eigen voorkeur in. De manier waarop je de stoelen en tafels neerzet hebben wel invloed op de sfeer. Een carré (‘vergadersetting’) voelt wat formeler en afstandelijker dan met alle stoelen in een kring, en tafels daarachter. Zet koffie en thee klaar.

Inloop

15 minuten van tevoren

Met een kwartiertje inloopmogelijkheid voor de start van de bijeenkomst, heb je tijd om iedereen persoonlijk te verwelkomen. Ook hebben de deelnemers daarmee tijd om even te ‘landen’. Hang van tevoren 5 flap-over vellen met daarop de rollen verspreid op in de ruimte.

Welkom en opening

10 minuten

Heet de deelnemers welkom. Vertel dat jullie bij elkaar zijn om samen ervaringen en mogelijkheden uit te wisselen over geloofsopvoeding. Vertel dat de bijeenkomsten ingericht zijn rond bepaalde leeftijdscategorieën van de kinderen en vertel welke leeftijdscategorie je in dit verband op het oog hebt.

Steek een kaars aan.

Zing of lees als opening met elkaar het lied; Wil je wel geloven, Hanna Lam (nieuwe liedboek 923):

Wil je wel geloven dat het groeien gaat,
klein en ongelooflijk als een mosterdzaad,
dat je had verborgen in de zwarte grond,
en waaruit een grote boom ontstond.
Wil je wel geloven het begin is klein,
maar het zal een wonder boven wonder zijn;
als je het gaat wagen met Gods woord alleen;
dan gebeuren wonderen om je heen.
Wil je wel geloven dat je vrede wint,
als je vol vertrouwen leeft, zoals een kind.
Als je een geloof hebt als een mosterdzaad,
groeit de liefde uit boven de haat.

Voor piano ondersteuning: https://www.youtube.com/watch?v=Y0GVNzNEnk0

Ervaringen delen

20 minuten

Iedere deelnemer vertelt welke activiteit hij of zij heeft gedaan hebt met zijn/haar kind uit Geloven met Plezier. Daarna mogen er aan de verteller 3 vragen gesteld worden:

  • Hoe heb dit aangepakt?
  • Hoe vond je het om te doen?
  • Wat is jouw tip naar andere ouders?

Introductie

20 minuten

We gaan met elkaar het hoofdstuk Rollen in geloofsopvoeding uit Geloven met plezier bespreken. Voordat we dit in groepjes gaan doen; willen we eerst even kijken naar de verschillende rollen. In de ruimte hangen 5 flapovers elk met een woord erop. Ga bij het woord dat jou het meeste aanspreekt als geloofsopvoeder: 

  • Schatbewaarder
  • Tuinier
  • Trainer/herder
  • gids
  • Mystagoog/Priester

Als iedereen bij een flap staat, kan iedereen individueel een eigen woord zin of kort voorbeeld opschrijven (bijvoorbeeld de motivatie om bij deze flap te gaan staan). Daarna gaat iedereen alle flappen langs en voegt wat toe aan de flap. Dat mag ook een reactie zijn op opmerkingen die er al staan. Terug in de groep vertelt iedereen per flap wat hem/haar aanspreekt. Daarna ga je als gespreksleider de flappen langs en deelt met elkaar de woorden en teksten die opgeschreven staan. Je probeert per woord een gezamenlijk beeld te vormen van de verschillende rollen.

Vijf opvoedingsrollen

15 minuten

Allereerst maak je de opdrachten individueel en daarna ga je ze met elkaar bespreken:

  1. Lees de hele tekst door en onderstreep zinnen en woorden die jou aanspreken of opvallen.
  2. Neem een vel A3-papier en zet de woorden op het papier. Laat zien hoe belangrijk je dat woord vindt door het een bepaald formaat te schrijven, of door het op een bepaalde plek op het papier te zetten (valt het bijna van het papier af bv?).
  3. Probeer voor jezelf eens voorbeelden te bedenken wanneer je de verschillende rollen had. Schrijf die herinneringen/anekdotes erbij.

Pauze

10 minuten

Rollen uitwisselen

20 minuten

In drietallen bespreek je met elkaar de tekst en de opdrachten

  1. Welke woorden heb je onderstreept en waarom?
  2. Hoe ziet jouw ‘tekening” eruit? Vraag door aan elkaar en vraag naar voorbeelden.
  3. Welke rol komt niet voor op jouw papier?
  4. Welke rol wil je komende tijd wat meer aandacht geven?

Aan de slag

20 minuten

Maak tweetallen en kies samen een praktijksituatie (Dit kan een zelf beleefde situatie of suggestie uit het boekje zijn) uit en werk deze uit als ‘herder’, als ‘mysticus’, als ‘gids’, als ‘trainer’ en als ‘verzorger’.

Wat neem je mee naar huis

5 minuten

Geef alle deelnemers een (getekend en uitgeknipt ) bloemblaadje mee (of laat het zelf tekenen en uitknippen). Schrijf op het bloemblaadje aan de ene kant de opvoedrollen en daaronder, of op de achterkant, een concreet idee om met hun kind te gaan doen in het licht van de geloofsopvoeding. Een voorbeeld van bloemblaadjes vind je hier.

Thuis doen

Voer de activiteit uit die je op je bloemblaadje hebt geschreven. Of kies een suggestie uit het boekje Geloven met Plezier om te doen. Maak een foto tijdens de activiteit en neem die mee naar de volgende bijeenkomst.

Thuis lezen

Lees voor de volgende bijeenkomst in elk geval hoofdstuk Ontwikkeling van je kind.

Afronding

5 minuten

Ga in een kring staan en spreek met elkaar de volgende Ierse zegenbede uit:

De Heer zij vóór u om u de juiste weg te wijzen.
De Heer zij achter u om u in de armen te sluiten en om u te beschermen tegen gevaar.
De Heer zij onder u om u op te vangen wanneer u dreigt te vallen.
De Heer zij in u om u te troosten als u verdriet hebt.
Hij omgeve u als een beschermende muur, wanneer anderen over u heen vallen.
De Heer zij boven u om u te zegenen.
Zo zegene u God, vandaag, morgen en in der eeuwigheid.

Amen.

Blaas het licht uit.

Naar overzicht werkvormen

www.jop.nl maakt gebruik van cookies.
De website van de Jop gebruikt cookies van Google Analytics om de eigen kwaliteit te verbeteren. Deze gegevens zijn anoniem gemaakt. Soms wordt echter inhoud getoond van Facebook, YouTube of Twitter; deze social media gebruiken hun cookies ook om advertenties te tonen.