De vernieuwde pagina werkvormen!

Hemelvaart - Je sporen nalaten

Naar overzicht werkvormen

Sta stil bij de hemelvaart via een gedicht, knutsel en gesprek. Wat betekent dit voor ons?

Het moet voor de discipelen ontzettend moeilijk te bevatten zijn geweest. Eerst raken ze Jezus kwijt en wordt Hij gekruisigd. Dan dringt het onbevattelijke wonder tot hen door dat Hij is opgestaan. Om vervolgens weer voor altijd weg te gaan. Toch belooft Hij voor altijd bij hen te blijven door de Heilige Geest. Een wondergeschiedenis in een notendop.

Vandaag de dag wordt er op een begrafenis vaak een speech gehouden over degene die is overleden; hoe zijn of haar leven is geweest en welke mooie dingen hij of zij heeft meegemaakt of gedaan. Soms wordt dan ook weleens gezegd dat die persoon ‘zijn sporen heeft nagelaten’. Oftewel in de positieve zin van het woord, heeft die persoon iets gedaan waar hij of zij trots op mag zijn, waar anderen mee geholpen waren.
Ook Jezus heeft zijn sporen nagelaten op de aarde. Letterlijk, want in Israel zijn diverse plekken te vinden waar Hij ook is geweest. Maar meer nog figuurlijk, denk maar aan al die miljoenen mensen die nu nog 2000 jaar later geraakt worden door Zijn leven en ervoor kiezen om als Christen te leven.

Voetsporen in het zand
Elke tiener maakt een omtrek van zijn voet en knipt deze uit. Gebruik hiervoor gekleurd papier. Laat hen hun naam erop schrijven en de voeten versieren.
Knip van een andere kleur papier (wit of zwart) ook voetstappen uit. Zorg dat deze groter zijn dan de voetstappen van de tieners. Plak allereerst de zwarte of witte voetstappen op in de vorm van een voetspoor op een groot karton. Plak daarna de voetstappen van de tieners op de andere voetstappen.
(Het voetspoor met de zwarte of witte voeten kun je ook vooraf al maken.)

Bekijk met elkaar het resultaat.
Vraag de tieners waarom hun voetstappen over de andere voetstappen zijn geplakt.
Dat is namelijk niet zomaar. Het lijkt er op deze manier op dat de tieners ‘gedragen’ worden.

Lees het volgende gedicht voor van Voetstappen in het zand.

Ik droomde eens en zie
ik liep aan 't strand bij lage tij.
Ik was daar niet alleen,
want ook de Heer liep aan mijn zij.

We liepen samen het leven door,
en lieten in het zand,
een spoor van stappen; twee aan twee,
de Heer liep aan mijn hand.

Ik stopte en keek achter mij,
en zag mijn levensloop,
in tijden van geluk en vreugde,
van diepe smart en hoop.

Maar als ik het spoor goed bekeek,
zag ik langs heel de baan,
daar waar het juist het moeilijkst was,
maar één paar stappen staan.

Ik zei toen "Heer waarom dan toch?
Juist toen ik U nodig had,
juist toen ik zelf geen uitkomst zag,
op het zwaarste deel van mijn pad..."

De Heer keek toen vol liefde mij aan,
en antwoordde op mijn vragen;
"Mijn lieve kind, toen het moeilijk was,
toen heb ik jou gedragen..."

Laat de tieners nogmaals kijken naar hun opgeplakte voetstappen en hun reactie geven op het gedicht.
Ook al is Jezus niet meer letterlijk op aarde. Hij loopt wel met ons mee in ons leven. Hij laat zijn sporen na in je leven. Je mag erop vertrouwen dat Hij bij je is, juist in moeilijke tijden.
Hemelvaart is dan misschien niet zo’n groots feest, de boodschap is er niet minder waardevol om.

Tips:

  • Schrijf het gedicht ( of delen ervan) om het voetspoor heen en geef dit een mooie plek in de kerk.
  • Via internet of bij een Bijbelkiosk zijn vaak mooie afbeeldingen te vinden van dit gedicht. Geef deze na afloop mee aan de tieners.

Naar overzicht werkvormen

www.jop.nl maakt gebruik van cookies.
De website van de Jop gebruikt cookies van Google Analytics om de eigen kwaliteit te verbeteren. Deze gegevens zijn anoniem gemaakt. Soms wordt echter inhoud getoond van Facebook, YouTube of Twitter; deze social media gebruiken hun cookies ook om advertenties te tonen.