Werkvormen voor
jouw jeugdwerk
Is een onderdeel van: Werkvormen ingedeeld op Bijbelboek Programma: Lucas Werkvorm 39 van 80

Hypes, rages en challenges

Naar overzicht werkvormen

De spinner, plaatjes bij een bekende supermarkt, pokemonkaarten, etc. Rages komen en gaan in een sneltreinvaart. Ook gevaarlijkere rages komen langs: treinsurfen, de cinnamon challenge of salt&ice challenge. Waarom zou je hier aan meedoen, of waarom juist niet? Waar ligt de grens? We gaan er naar kijken naar aanleiding van het bijbelverhaal van de verloren zoon.

Doel: De deelnemers leren wat rages zijn en waar zij zelf een grens zouden willen stellen.
Nodig: bijbel

Introductie
De basis van deze werkvorm is het verhaal van de verloren zoon. Een bekend verhaal - vast ook voor jouw groep. We gaan alleen het verhaal zelf verder vullen.

Vertel dat je een klein stukje van een verhaal gaat vertellen en dat ze daarna zelf mogen gaan bedenken hoe het verder gaat.
Vertel het begin van het verhaal van de verloren zoon in je eigen woorden. Je vindt het in Lucas 15:11-13a.

Zeg tegen je deelnemers: “Stel je voor, je krijgt van je ouders te horen dat je het komende half jaar mag doen waar je zin in hebt, dat je alle vrijheid krijgt om zelf te beslissen en dat geld geen rol speelt.
Bedenk eerst voor jezelf wat je zou doen, hoe je leven eruit zou zien. Ieder schrijft het voor zichzelf op.

Verdieping
Vertel dat er veel jongeren zijn - misschien ook wel deze jongen uit het verhaal - die graag de grenzen opzoeken. Grenzen van wat mogelijk is, van wat fatsoenlijk is of wat gevaarlijk is. Noem zelf enkele - eerst meer onschuldige - voorbeelden en vraag daarna of de deelnemers er zelf nog meer kennen.

Vul zelf eventueel aan met wat meer risicovolle grenzen, zoals die in bepaalde rages/challenges voorkomen die op social media circuleren. Denk aan:

  • Treinsurfen / autosurfen
  • Kaneel/ Cinamonchallenge
  • Salt&ice challenge
  • Ducktape challenge
  • De dab
  • Faint (flauwvallen) challenge
  • Garlic challenge
  • Flashmob
  • 100 layer challenge

Verwerking
Deel een lijstje uit met dit soort voorbeelden met daarboven: meedoen of overslaan?
Alle deelnemers schrijven op hun eigen lijstje bij elke rage of ze er aan mee zouden doen (hebben gedaan) of hebben overgeslagen.

Als iedereen klaar is bespreek je de uitkomst. Stel vragen als:

  • Waarom doe je mee aan een rage?
  • Wanneer is een rage leuk en wanneer gevaarlijk?
  • Maakt het uit of je de rage in je eentje bekijkt, of dat je met een groep bent? Doe je dit soort dingen uberhaupt alleen of alleen als groep(je)?
  • Doe je wel eens aan iets mee waar je eigenlijk niet achter staat, maar je toch met je vrienden meedoet? Waardoor komt dat? Angst om ergens buiten te vallen? Of denk je er niet over na en doe je gewoon mee met wat je vrienden doen? 
  • Hebben rages vooral te maken met ‘mee doen’ en ‘erbij horen’ of gaat het vooral om de kick? Of nog iets anders? 


Afronding
Vertel dat de jongen uit het verhaal (ook) van alles had gedaan wat hij eigenlijk niet had moeten doen. Waar zijn grenzen precies lagen weten we niet. We weten wel dat hij toen hij niet meer wist wat hij moest, hij weer terug dacht aan zijn vader. Met lood in zijn schoenen gíng hij terug. En hij werd met open armen ontvangen. Jezus bedoelt - als hij dit verhaal vertelt - dat God altijd op je wacht en je een veilige plek wil geven om bij terug te komen.

Naar overzicht werkvormen

www.jop.nl maakt gebruik van cookies.
De website van de Jop gebruikt cookies van Google Analytics om de eigen kwaliteit te verbeteren. Deze gegevens zijn anoniem gemaakt. Soms wordt echter inhoud getoond van Facebook, YouTube of Twitter; deze social media gebruiken hun cookies ook om advertenties te tonen.