Protestantse Kerk
Doorgaan naar hoofdinhoud
Vindplaats van geloof, hoop en liefde

Als keuzes tegenvallen...

Pijl naar links Ideeën

Doel: De tieners handvatten geven om keuzestress te herkennen en ermee om te gaan.

Achtergrondinformatie:

Bijbelse achtergrondinformatie

Jezus was een rondtrekkende prediker van Joodse komaf, een leraar, een rabbi. Een groep mensen volgde Hem. Uit deze groep had Hij twaalf leerlingen gekozen en tot discipel benoemd. Judas Iskariot was één van hen. Jezus was ongeveer 30 jaar oud toen Hij rabbi werd en Hij trok ongeveer drie jaar rond. Het Joodse volk verwacht(te) een Messias, iemand met een opdracht van God. Men verwachtte dat deze Messias de bezetter eruit zou zetten – destijds de Romeinen – en het koningschap zou overnemen. Jezus’ volgelingen dachten dat Hij deze Messias was. De Joodse religieuze leiders zagen Hem wel als rabbi, maar niet als de beloofde Messias en wilden van Hem af.

Op een bepaald moment kwam Judas Iskariot blijkbaar tot de conclusie dat deze rabbi zijn verwachtingen niet ging waarmaken. Hij wendde zich tot de Joodse religieuze leiders en vertelde hun voor geld waar zij Jezus onopgemerkt konden arresteren. Hij verraadt Jezus. Mogelijk uit bittere teleurstelling. Judas krijgt al snel spijt en probeert zijn daden ongedaan te maken. Als dit niet lukt, pleegt hij zelfmoord.

Keuzestress

Keuzestress is een vorm van stress die veroorzaakt wordt doordat iemand overspoeld wordt met informatie die overwogen moet worden om een “goede” keuze te kunnen maken.

Uit recent onderzoek blijkt dat:

  • Keuzes die als onbelangrijk worden gezien voor het vormen van de persoonlijke identiteit worden gemaakt door het sociale netwerk in te schakelen. Men informeert naar de ervaringen van anderen en volgt vervolgens de goede raad op.
  • Wanneer de vorming van de eigen identiteit meespeelt, willen mensen juist graag een originele keuze maken. Men imiteert nu dus niet de keuzes van anderen; de keuze moet een onderscheidend element hebben. Deze keuzes worden dan ook vanuit eigen gevoel en overeenkomstig de persoonlijke leefstijl gemaakt.

Bron keuzestress: Google

Vormen: Het fragment is bedoeld om het Bijbelverhaal te beleven, daarna het gesprek.

Fragment en groepsgesprek

Nodig

Judas (20 minuten)

  • Vraag de tieners om bij elkaar te komen zitten, bijvoorbeeld in een kring.
  • Vertel de tieners dat jullie naar een fragment uit the Passion New Orleans gaan kijken en luisteren. The Passion is een evenement waarin het lijdensverhaal op een eigentijdse manier wordt nagespeeld. Dit fragment is een “beurtzang” tussen Judas en Jezus tijdens de arrestatie van Jezus.
  • Deel A4-tjes uit met songtekst en vertaling.
  • Neem met de groep eerst de songtekst door. Laat de tekst even inwerken.
  • Geef de tieners een pen en vertel ze dat ze tijdens het luisteren en lezen woorden of zinnen die hen raken kunnen onderstrepen. Het is hierbij niet de bedoeling om de song te analyseren.
  • Vertel de tieners dat Judas vermoedelijk rond de 16 jaar oud was. We weten namelijk dat Petrus de oudste van de groep leerlingen was: hij was getrouwd en betaalde tempelbelasting.
  • Vraag de tieners om zich in te voelen in de persoon Judas, een leeftijdgenoot.
  • Haal vier uitspraken uit de songtekst van Judas naar voren:

Wanneer de dagen koud zijn, wanneer je dromen allemaal falen.
Ik wil de waarheid verbergen.
Kom niet te dichtbij, het is donker vanbinnen.
Ze zeggen dat het is wat je ervan maakt. Ik zeg je dat dat lot beslist. Het is verweven in mijn ziel.

  • Vorm met een tweede clubleider een denkbeeldige lijn. Wees zelf het getal tien (of nul) en laat de ander het getal nul (of tien) zijn.
  • Vraag de tieners om per uitspraak aan een specifieke persoonlijke situatie terug te denken en op de denkbeeldige lijn te gaan staan bij het cijfer dat aangeeft in hoeverre zij het gevoel herkennen. Tien is heel erg mee eens. Het midden van de denkbeeldige lijn is neutraal en nul is niet mee eens.
  • Vraag de tieners of ze willen vertellen waarom ze voor dat cijfer hebben gekozen.
  • Bedank de tieners voor hun openheid en vertel in je eigen woorden de achtergrondinformatie na.

Gespreksvragen

  • Judas heeft Jezus drie jaar gevolgd en waarschijnlijk werkelijk gedacht dat Jezus de Messias was die hen van de Romeinen zou verlossen. Dit gebeurde niet. Judas gaat zijn eerdere keuze heroverwegen en komt dan tot een nieuwe keuze. Heb jij zoiets in jouw leven meegemaakt? Bijvoorbeeld met het kiezen van een vakkenpakket, een opleiding of het uitmaken van een verkering.
  • Het schijnt dat bij de manier waarop mensen een keuze maken meeweegt of de vorming van de identiteit wel of geen rol speelt.
  • Heeft iets geen invloed op de eigen identiteit, dan wordt het sociale netwerk ingeschakeld en advies opgevolgd. Heeft iets wel invloed op de vorming van de eigen identiteit, dan maken mensen liever een eigen keuze met een onderscheidend element.
  • Bij welke keuzes raadpleeg jij anderen en welke keuzes maak je helemaal alleen?
  • Van Johannes de Doper weten we dat hij twijfelde of Jezus wel de Messias was. Dit staat in de Bijbel. Hij zat in de gevangenis en stuurde zijn leerlingen naar Jezus met deze vraag. Over Judas lezen we dit niet. Blijkbaar heeft Judas zijn twijfels dus niet met Jezus gedeeld. Wat vind je daarvan? Wat zou jij doen?
  • Wij kunnen niet face-to-face met Jezus praten, alleen via gebed. Kun jij je problemen met Hem delen?
  • Judas begaat een wanhoopsdaad: hij verraadt Jezus. Hoe ga jij om met teleurstelling na een verkeerde keuze? Word je boos, wil je iets stuk maken of reageer je gelaten.
  • Judas worstelt met zijn keuze om Jezus te verraden en krijgt spijt. Wat doe jij als je spijt krijgt van een keuze die je hebt gemaakt?
  • Christenen zien Jezus als de Messias. Twijfel jij weleens aan Hem? Wat doe jij met je twijfels?

Andere ideeën

binnen het programma Bijbelboek Prediker