Protestantse Kerk
Doorgaan naar hoofdinhoud
Vindplaats van geloof, hoop en liefde

Kliederkerst: Viering

Pijl naar links Ideeën

Hieronder vind je verschillende ideeën voor verhalen, liederen, gebeden of verwerkingsvormen voor jullie Kliederviering. Kies er een aantal uit die passen bij jullie Kliederkerk.

  • Kleed de ruimte mooi aan voor de kerstviering, bijvoorbeeld met versiering die tijdens het ontdek-uur door de deelnemers is gemaakt. Steek als opening bijvoorbeeld een grote kaars aan.

  • Een introductie:
    Verstop onder één van de stoelen een cadeautje. Bijvoorbeeld een stuk kerst-chocolade in verpakking dat je met plakband onder de stoel bevestigd.
    Vertel: "Soms wordt je zomaar verrast in je leven. Je had iets niet verwacht, er niet op gerekend, maar het komt zomaar naar je toe. Zo is het ook met Jezus. Veel mensen zijn in de afgelopen eeuwen verrast door Jezus. Jezus' liefde kwam zomaar in hun levens. Of ze dachten dat ze wel wisten wie God was, en dan blijkt hij opeens anders te zijn.
    Eén van jullie vindt een verrassing onder je stoel. Kijk maar eens goed, je had het niet verwacht maar onder één van jullie stoelen hangt een cadeautje!"
    En als het cadeautje is gevonden en de rust is wedergekeerd: "Zo was het ook met kerst. De mensen verwachtten een grote koning die hun vijanden zou verslaan. Ze verwachten een Redder die God zou sturen. Ze verwachten van alles... Maar wat er echt gebeurde met kerst... dat verraste iedereen."

  • Een introductie:
    Vertel: "Tijdens Kerst vieren Christenen dat Jezus werd geboren. Het is altijd een feest als er een baby wordt geboren! Hebben jullie dat wel eens meegemaakt?" Deel bijvoorbeeld beschuit met muisjes uit en laat een paar deelnemers antwoorden op de vraag.
    Daarna: "Jezus is een belangrijk persoon in de geschiedenis, en voor veel mensen is Hij dat nu nog steeds. Wie weet waarom Jezus zo belangrijk is en waarom we al 2000 jaar vieren dat Hij geboren werd?" Wissel samen even van gedachten.

  • Zoek een mooie vertelling van het kerstverhaal, en vraag iemand die goed is in verhalen vertellen om het verhaal voor te lezen. Of speel het kerstverhaal uit in een rollenspel.
  • Waarom is het nu zo belangrijk dat Jezus werd geboren? Christenen geloven dat Jezus laat zien wie God is. Eigenlijk is Jezus God in mensenvorm. Het is Gods karakter in een menselijk persoon. Om dit duidelijk te maken, kun je de volgende verwerkingsvorm gebruiken.
    Neem een grote papieren afbeelding van de kerstbaby in een kribbe.
    Stel hen de vraag: "Wat hoort bij God of wie is God, denk jij?" of "Welke eigenschappen heeft God?" of "Hoe is God?". Ze mogen hun antwoorden noemen. Verschillende woorden schrijf je met een stift op de papieren afbeelding van de baby. Kijk er samen even naar. Wat is opgeschreven? Wie is God volgens hen? Al die dingen die God is, zien we dat terug in Jezus?
  • Bekijk bijvoorbeeld dit filmpje  van Denkstof waarin de betekenis van Kerst uitgelegd wordt. (Geschikt vanaf 10 jaar)

  • Liederen: er zijn natuurlijk een heleboel liederen rondom kerst. Gebruik bijvoorbeeld wat oude 'klassiekers' en wat meer moderne kerstliederen. Wissel af tussen kinderliederen en liederen voor volwassenen.

  • Gebed:
    - Laat iedere deelnemer een waxinelichtje aansteken aan de grote kaars. Jezus is het Licht dat in de wereld kwam, en het licht wordt verspreid onder ons! (Laat ouders de kinderen helpen.)
    - Als je de werkvorm 'Cadeaus voor het kindje' hebt gebruikt tijdens het ontdek-uur, kun je nu de kistjes met de cadeaus aan Jezus aanbieden. Laat bijvoorbeeld twee kinderen de kistjes (met de briefjes en knutsels) bij de kribbe zetten.
    - Jezus Christus werd een echt mens, Hij laat zien dat God begrijpt wat wij meemaken en waar wij doorheen gaan. Hij kan met ons meevoelen en hij weet hoe het is om verdriet of pijn te hebben. Breng punten van voorbede in gebed bij God en dank Hem dat Hij met ons mee kan voelen en erbij is.