Werkvormen voor
jouw jeugdwerk
Is een onderdeel van: Werkvormen ingedeeld op Bijbelboek Programma: Lucas Werkvorm 49 van 79

Oh, dus dat wordt er bedoeld!

Naar overzicht werkvormen

Voor kinderen kunnen de gelijkenissen in de Bijbel soms lastig te begrijpen zijn. Wat bedoelt Jezus met de woorden en de beelden die Hij gebruikt? Deze werkvorm helpt kinderen een gelijkenis aan den lijve te ervaren.

Intro: blij zijn met wat je vindt

Doelstelling: het thema verkennen
Nodig: iets kleins om te verstoppen, snoepjes
Tijdsduur: tien minuten

Zorg dat jij al in de ruimte bent voordat de kinderen binnen komen. Verstop daar iets kleins. Als de kinderen binnenkomen, ben jij druk bezig met zoeken. Ze vragen vast wat je doet. Vertel ze wat je kwijt bent en dat je het graag weer wilt vinden, omdat het heel belangrijk voor je is. Als iemand het heeft gevonden, reageer je enthousiast. Je bent zo blij dat je iedereen trakteert op een snoepje.

Vraag de kinderen hierna of zij wel eens iets kwijt zijn geweest waar ze erg aan gehecht waren. Laat ze vertellen wat ze kwijt waren en hoe ze zich voelden toen ze het weer gevonden hadden. Of hoe ze zich voelden als ze het niet meer konden vinden.

 

Wat bedoelen ze eigenlijk met een gelijkenis?
Doelstelling: met elkaar de betekenis van de gelijkenis ontdekken
Nodig: Lucas 15:4-9
Tijdsduur: vijftien minuten

Lees het verhaal uit Lucas voor. Vertel dat Jezus dit verhaal heeft verteld en dat Hij zulke verhalen vertelde omdat de mensen de bedoeling van het verhaal dan beter zouden snappen. Vraag de kinderen of ze het zich voor kunnen stellen. Vast wel, als ze denken aan die keer dat ze zelf iets kwijt waren en terugvonden. Vraag of ze snappen wat Hij ermee bedoeld heeft. Misschien komen ze met elkaar al een eind in de goede richting. Als dat niet zo is, geef ze dan een tip, door te zeggen dat je de vrouw die iets kwijt is, kunt zien als God. Als de vrouw in dit verhaal eigenlijk God is, dan betekent het dat God iets of iemand kwijt is. Wat of wie zou Hij kwijt zijn? Is God dan ook blij als Hij dat weer gevonden heeft, net zoals de vrouw blij is met het muntstuk dat ze weer gevonden heeft? God is blij met ieder mens die in Hem wil geloven en de liefde die Hij heeft voor alle mensen, wil uitdelen.

 

Schilderen waar je blij mee bent
Doelstelling: waar je blij mee bent verbinden met de gelijkenis
Nodig: papier, verf, penselen
Tijdsduur: twintig minuten

Vraag de kinderen wat ze heel erg zouden vinden om kwijt te raken en waar ze dus ook heel blij van worden als ze dat terugvinden. Vertel dat jullie dat vandaag gaan schilderen. Het is tenslotte altijd leuk om iets te maken waar je blij van wordt. Bovendien herinnert het schilderij aan de gelijkenis die Jezus vertelde. Altijd als je het schilderij ziet, denk je eraan dat God er blij van wordt als Hij je vindt, je hoort bij Hem. Benoem deze link, uit zichzelf leggen de kinderen die misschien niet.

Bij deze werkvorm is het belangrijk dat je ook voorgaande programmaonderdelen hebt gedaan. Het gaat dan al over iets kwijtraken, blij zijn als je dat vindt en over dat God blij wordt als Hij jou vindt. Er is dus een duidelijke link tussen het schilderij en het Bijbelverhaal.

 

Afsluiting: iets doen waar je blij van wordt
Doelstelling: leuke afsluiting
Nodig: afhankelijk van je eindactiviteit
Tijdsduur: vijf minuten

Als afsluiting doen jullie iets waar je blij van wordt, want dat is altijd leuk. Jij kent je groep kinderen goed, dus bedenk wat ze leuk vinden. Een superkorte minidisco? Hun favoriete spel? Gekke filmpjes op You Tube kijken? Er is vast iets te verzinnen! 

Naar overzicht werkvormen

www.jop.nl maakt gebruik van cookies.
De website van de Jop gebruikt cookies van Google Analytics om de eigen kwaliteit te verbeteren. Deze gegevens zijn anoniem gemaakt. Soms wordt echter inhoud getoond van Facebook, YouTube of Twitter; deze social media gebruiken hun cookies ook om advertenties te tonen.