Werkvormen voor
jouw jeugdwerk

Op bezoek bij een begraafplaats

Naar overzicht werkvormen

Ga in de periode rond Gedachteniszondag met je kindergroep eens naar een begraafplaats.

Ervaar hoe het daar is, wat je daar ziet, leest, voelt, en koppel dat vervolgens terug met elkaar in een gesprekje over wat het bezoek oproept.

Doel: de kinderen kennis laten maken met een begraafplaats en in een vertrouwde setting delen over wat zo’n bezoek bij hen oproept.

Nodig:

  • Voldoende leiding (eventueel aangevuld met ouders die mee gaan)
  • Bloem per kind
  • Een Bijbel om Bijbelteksten op graven op te kunnen zoeken

Voorbereiding
Het kan voor kinderen een spannende gebeurtenis zijn om naar een begraafplaats te gaan. Er zullen kinderen zijn die er nog nooit zijn geweest en het daarom eng vinden of juist erg nieuwsgierig zijn. Ook kunnen er kinderen zijn die wel op een begraafplaats zijn geweest, omdat bijvoorbeeld hun opa of oma werd begraven. Het kan zijn dat zij daarom liever niet naar een (specifieke) begraafplaats toe gaan of juist graag een bepaald graf willen bezoeken wanneer zij op de begraafplaats zijn. Bespreek jullie bezoek aan de begraafplaats daarom van tevoren met de kinderen.

Breng hun ouders van tevoren op de hoogte van je plan. Mochten kinderen niet mee willen, dwing hen dan niet. Tegelijk is het wel goed om met de ouders even in gesprek te gaan over waarom een kind niet mee gaat. Uiteraard zijn ouders van harte welkom ook mee op bezoek te gaan.

Ga van tevoren zelf alvast een keer naar de begraafplaats. Kies een aantal graven uit die je opvallen. Omdat je ze mooi vindt of omdat je diegene hebt gekend, omdat het een heel oud graf is of omdat het bijvoorbeeld van iemand was die in de oorlog is gestorven. Zo kunnen er verschillende redenen zijn om er even bij stil te willen staan. Kies er maximaal tien.

Voorgesprek met de kinderen
Dit gesprek kun je het beste voorafgaande aan het bezoek houden.
Vraag wie er al eens naar een begraafplaats is geweest. Sommige kinderen hebben misschien al eens een begrafenis of een crematie meegemaakt. Geef kinderen de tijd om hun verhaal te kunnen vertellen. Van wie was die begrafenis of crematie? Wat gebeurde er op de begraafplaats? Als het om een crematie gaat: geef ook dan gewoon de gelegenheid om te vertellen hoe het er aan toe ging.
Hoe was het voor deze kinderen om bij de begrafenis of crematie te zijn? Geef dat genoeg de ruimte. Mooi als kinderen zich veilig voelen zulke persoonlijke dingen met elkaar en met jou te delen!

Vertel daarna dat jullie samen een begraafplaats gaan bezoeken. Vraag de kinderen wat jullie met elkaar moeten afspreken voor dat bezoek: hoe doen mensen als ze op een begraafplaats zijn? Wat moeten jullie niet vergeten? (Denk aan: rustig lopen, over de paden lopen, rustig praten)

Bezoek aan de begraafplaats
Heet de kinderen welkom als jullie elkaar voor aankomst op de begraafplaats nog niet hadden gezien.

Vertel dat jullie nu de begraafplaats gaan bezoeken en herhaal met elkaar nog een keer de dingen die jullie hadden afgesproken voor het bezoek.
Geef alle kinderen een bloem. Ze mogen deze bloem neerleggen bij een plek op de begraafplaats die ze mooi of bijzonder vinden of waar ze vragen over hebben. Loop dan met de kinderen over de begraafplaats en sta stil bij (een aantal van) de graven die je hebt uitgekozen. Vraag steeds eerst aan de kinderen wat hen opvalt, en sluit dan aan bij dit gesprek. Schenk ook aandacht aan de teksten op de graven. Wat valt de kinderen er aan op? Waarom zou er voor die teksten gekozen zijn? Welke Bijbelteksten zijn er te vinden? Welke vind jij mooi?

Nadat jullie zo een aantal graven hebben bezocht en bekeken, nodig je de kinderen nogmaals uit om hun bloem te leggen bij een graf. Geef hen hiervoor zo nodig even de tijd. Vraag daarna wie wil laten zien waar zijn of haar bloem ligt en iets wil vertellen over waarom de bloem daar ligt. Als er kinderen zijn die dit liever niet doen, hoeft het niet.

Goed afsluiten
Vertel dat jullie nu klaar zijn met het bezoek. Dank iedereen voor het meedoen en helpen.
Als het even kan is het mooi om ergens samen nog wat lekkers te drinken (in jullie eigen gebouw of bij iemand thuis bijvoorbeeld).
Als de kinderen zelf gaan reflecteren op het bezoek is het goed om dit op te pakken en meteen een nagesprek te doen. Als dit niet gebeurt is dat ook prima. Doe het nagesprek dan aan het begin van jullie volgende bijeenkomst.

Nagesprek
Kom terug op jullie bezoek aan de begraafplaats en vraag aan de kinderen hoe ze dit ervaren hebben. Hoe was het om daar te zijn? Wat is hen het meest van het bezoek bijgebleven? Is er nog iets wat ze willen zeggen of vragen?

Als je dit programma en het nagesprek voorafgaande aan Gedachteniszondag doet, kun je met de kinderen vooruitblikken naar wat er gaat komen en waarom. Is het bezoek en/of het nagesprek na Gedachteniszondag, blik dan terug vanuit de ervaring en bespreek ook wat er gebeurde en waarom.

Naar overzicht werkvormen

www.jop.nl maakt gebruik van cookies.
De website van de Jop gebruikt cookies van Google Analytics om de eigen kwaliteit te verbeteren. Deze gegevens zijn anoniem gemaakt. Soms wordt echter inhoud getoond van Facebook, YouTube of Twitter; deze social media gebruiken hun cookies ook om advertenties te tonen.