De vernieuwde pagina werkvormen!

Opstaan uit je winterslaap

Naar overzicht werkvormen

Het is Pasen, lente! De winter is voorbij. Tijd om op te staan, wakker te worden en nieuw leven te ontdekken; zowel in de natuur als in je eigen en andermans leven. Samen kijken jullie naar hoogte en dieptepunten in het afgelopen jaar en spreken de jongeren uit waar zij op hopen en waar zij zich voor in willen zetten in de komende maanden.

Doel

De jongeren ontdekken dat er ook in hun eigen (geloofs)leven seizoenen zijn.
Ze herkennen het voorjaarsseizoen in het leven van de Emmaus-gangers.


Nodig:
flapover en stiften
Bijbels in gewone taal
papier en pennen voor elke deelnemer
Voor elke deelnemer een kaartje (creditcard formaat of correspondentiekaart) met wat mosterdzaadjes er op geplakt en daarbij de tekst ‘Al zie je het nog niet...’ of ‘verborgen in zwarte grond groeien de wortels van een grote plant’ of ‘ Het begin is klein. Blijf vertrouwen.’


Intro
Waar denk je aan bij ‘Pasen’?

  • Schrijf kernwoorden op een flapover rond het woord ‘Pasen’.
  • Hoe komt het dat Pasen in het voorjaar gevierd wordt?
  • Schrijf eventueel een tweede cirkel rond het woord ‘Voorjaar’.
  • Wat is de overeenkomst tussen Pasen en voorjaar?

Kun je lijnen trekken tussen woorden die met de bijbelse Paasgedachte te maken en de meer seculiere woorden rondom Pasen of voorjaar?
Zo niet, probeer woorden te vinden die passen. Bijvoorbeeld: Opstaan- nieuw leven; donker – licht; Vergeving – nieuwe kansen; winterslaap – (zonne)energie; kruisiging – afstand nemen van; etc.


Seizoenen

Geef deelnemers pen en papier.
Teken een grote cirkel.
Verdeel deze met pen/stift in vieren.
Schrijf er de seizoenen in.
(Eventueel kun je dit tevoren doen en kopieren)

Opdracht:
De jongeren gaan bedenken welke gebeurtenis, activititeit of doel voor hen past(e) bij welk seizoen.
Noem als leiding het seizoen en geef jongeren de tijd om een woord in de cirkel te schrijven.
Vertel dat ze deze niet per se hoeven te delen in de groep!

Gebruik de volgende vragen die de link tussen seizoen en eigen situatie concretiseren:

  • Waren er in de herfst ‘stormen’ die je trotseerde? Of stormen die je misschien omver hebben geblazen? Denk aan lastige opdrachten op school of werk, sportwedstrijden of een situatie in de familie of vriendengroep.
  • Hoe ‘koud’ was jouw winter? Waar ‘bevroor’ of ‘verstarde’ je van? Welke droom of hoop heb je in de ‘ijskast’ gezet of welke droom is in ‘winterslaap' weggedut’? Maar ook positief: welke mooie ijskristal heb je gezien?

Nu blijft het gelukkig geen herfst of winter. Het is tijd om dromen weer wakker te maken en met nieuwe energie de belangrijkste draden weer op te pakken!

  • Schrijf in het vak van ‘lente’: welke ‘knoppen’ zie je om je heen? Welke kansen liggen er voor je? Misschien moet je je ‘levenstuin’ een voorjaarbeurt geven; onkruid verwijderen, de grond spitten en bemesten... Welke taken zou jij op moeten pakken om in de zomer vruchten voort te brengen?
  • Schrijf bij de zomer waar je op hoopt, je dromen, vrucht van je werken op school of investeren in relaties.

Bijbel
In Lucas 24: 13-35 staat een verhaal over mannen die (bijna) bij de pakken neer gaan zitten. De Emmaus-gangers gaan maar terug naar huis. Gedesillusioneerd door het sterven van Jezus.

Lees het verhaal.

  • Welke situaties uit het leven van de mannen passen in de seizoenen?

Lente: Jezus leren kennen, enthousiast worden over Zijn verhalen
Zomer: Genieten van de wonderen die Jezus deed
Herfst: Rumoer rondom Jezus, Zijn gevangenneming.
Winter: de kruisiging en Zijn sterven. Ook de teleurstelling in de verwachtingen die de mannen hadden. Hoop op vrijheid en vrede lijkt verdwenen.
Lente: De (h)erkenning dat Jezus leeft! De mannen krijgen zoveel energie dat ze meteen terug gaan!
Zomer: ... waar zouden de mannen nu op hopen?

Kijk nog eens terug naar je eigen seizoenen cirkel. Misschien willen jongeren naar aanleiding van het verhaal aanvullingen opschrijven.

Als je groep daar vertrouwd genoeg voor is: vraag wie zijn gedachten over de eigen seizoenen wil delen.

Zien de jongeren groei bij zichzelf en elkaar? Dat zijn dankpunten!
Waar kunnen ze wel hulp bij gebruiken? Misschien heeft iemand in de groep een tip? Anders zijn dit gebedspunten.


Afsluiting
Laat mosterdzaad zien.
Luister, lees of zing het lied ‘Wil je wel geloven dat het groeien gaat.’ (Nieuwe liedboek 923, tekst van Hanna Lam.)
Gebruik eventueel een filmpje van Youtube.

Geef de jongeren een kaart mee met daarop mosterdzaadjes geplakt en een bemoedigende tekst.
Als je een creditcard maat gebruikt, kan dit kaartje in de portemonee of telefoon bewaard worden als reminder gedurende lastige momenten.


Next step

Vraag volgend kwartaal naar groeimomenten bij de jongeren. Hoe is het met hun droom? Kijk waar jongeren elkaar kunnen ondersteunen. Aandacht van leiding is als water en zon!

Vier met elkaar als een wens of droom groeit en zichtbaar wordt.

Deel via nieuwsbrief wat jullie als groep ontdekken, leren en hopen. Schakel de gemeente in om dromen te laten groeien.

 

Naar overzicht werkvormen

www.jop.nl maakt gebruik van cookies.
De website van de Jop gebruikt cookies van Google Analytics om de eigen kwaliteit te verbeteren. Deze gegevens zijn anoniem gemaakt. Soms wordt echter inhoud getoond van Facebook, YouTube of Twitter; deze social media gebruiken hun cookies ook om advertenties te tonen.