Pinksteren met een parachute

Gemiddeld 5 uit 1 beoordeling

« Zoeken naar werkvormenDownload als PDF »

Leeftijd: 9-12, Intergeneratief

Soort bijeenkomst: viering, gemeenteactiviteit

Soort werkvorm: Gebeden, verhalen en gedichten, Drama, actieve spellen

Thema: Geloven en spiritualiteit, Pinksteren

Beeld met elkaar het Pinksterverhaal uit met behulp van een parachute!

Nodig: spelparachute

 

1. Maak samen een tent: Laat de parachute samen hoog opbollen, iedereen doet een stap naar voren en trekt de parachute achter zijn rug onder zijn billen en gaat zitten met z'n gezicht naar het midden van de tent. In de tent vertel je over hoe de leerlingen bang binnen zitten. Jezus was weggegaan en ze moeten wachten op de Heilige Geest.

2. Plotseling kwam er een windvlaag! Ga met de deelnemers weer staan met de parachute en maak samen wind door de parachute niet gelijktijdig op en neer te bewegen. De parachute gaat golven. 

3. Er kwamen vlammen boven de hoofden van de leerlingen. Laat een paar deelnemers (het liefst met los lang haar) onder de parachute zitten. Laat de rest de parachute heen en weer bewegen over hun haar om het statisch te maken. Op het teken van de verteller wordt de parachute opgebold. Het haar is statisch en zal recht overeind komen te staan. Bij de leerlingen ging het haar niet overeind staan, maar er kwam wel zoveel energie vrij van de Heilige Geest dat er vlammen leken te staan boven hun hoofden.

4. De leerlingen willen naar buiten om over God te vertellen! Dit kan je met de parachute op twee manieren uitbeelden! Kies één van deze opties:

a. De deelnemers houden de parachute vast, laten hem opbollen en lopen langzaam samen één kant op, steeds harder en harder. Je merkt dat hoe meer kracht er ontstaat, hoe moeilijker het is om de parachute vast te houden. Je wordt naar buiten geslingerd. Laat de opgebouwde snelheid langzaam afnemen voor de veiligheid. Let op dat jullie voor deze oefening voldoende ruimte hebben, ergens tegenaan lopen is niet fijn! [Deze vorm kan worden aangemerkt als risicovol, iemand die los laat kan als het ware gelanceerd worden.]

b. Laat een licht persoon in het midden van de parachute liggen. Hij ligt op zijn rug met zijn benen opgetrokken en met zijn armen om zijn knieën geslagen. De groep houdt de parachute op heuphoogte vast en loopt in een rondje om de persoon in het midden heen. De parachute wikkelt zich nu langzaam maar zeker om die persoon heen. Als de persoon in het midden helemaal ingekapseld is trekt de groep de parachute naar achteren. De persoon in het midden zal als in een centrifuge ronddraaien. Dit kan je natuurlijk herhalen zodat een aantal kinderen gecentrifugeerd wordt.
Veiligheid is hierbij heel belangrijk. Leg van tevoren duidelijk uit dat de parachute altijd strak moet worden gehouden zodat de persoon in het midden niet op de grond valt.
Mocht je een groep hebben die heel druk en rumoerig is dan is dit een ideaal spelletje. Door de geheimzinnigheid en spanning van wat er gaat gebeuren worden de meeste kinderen heel rustig.

5. We horen hoe de leerlingen in verschillende talen praten en vertellen over God, Jezus en hoeveel zij van God houden. We gaan steeds 'ik hou van jou' zeggen in een andere taal. De verteller noemt telkens een andere taal. Als iemand weet hoe je in die taal 'ik hou van jou' moet zeggen, mag hij dat uitschreeuwen en onder de parachute door lopen, terwijl de rest van de groep de parachute bol maken. Het is leuk als je weet of er gezinnen/kinderen/mensen zijn die een tweede moedertaal spreken. Ter voorbereiding kan je in zoveel mogelijk talen 'ik hou van jou' op laten zoeken en schrijven. 

« Zoeken naar werkvormenDownload als PDF »


Naast programma's voor complete bijeenkomsten, komen er ook veel 'losse' werkvormen in het aanbod.

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van JOP. Meld je hier aan.

jop.nl maakt gebruik van cookies.
De website van JOP gebruikt cookies en daarmee vergelijkbare technieken om de kwaliteit van de website te verbeteren en jou een optimale bezoekerservaring te bieden. Deze gegevens zijn anoniem gemaakt. Soms wordt echter inhoud getoond van Facebook, YouTube en Twitter. Deze social media gebruiken hun cookies ook om advertenties te tonen.