De vernieuwde pagina werkvormen!

Platzak of Steenrijk

Naar overzicht werkvormen

Over (omgaan met) geld. Diverse manieren om kinderen met het thema aan de slag te laten gaan. Onderdelen variŽren in tijd. Kan over meerdere bijeenkomsten verspreid worden.

Achtergrond
Er zijn grote verschillen in de mate waarin kinderen over geld beschikken. De één heeft meer (zak)geld dan de ander. Maar, wat doen ze ermee? Kunnen ze er mee omgaan? Hebben ze dat geleerd?  De verschillen in de wereld zijn groot en de reactie kan al snel zijn: "Kan ik daar wat aan doen?" Misschien op het eerste gezicht niet, maar misschien kun je ze met onderstaande werkvormen over Geld iets meegeven. 

Introductie: Gewonnen!
Doelstelling: Door na te denken over wat ze zouden doen met duizend euro, wordt het thema geïntroduceerd
Tijdsduur: vijf minuten
Nodig: flap-over, stiften

Duizend euro winnen... Dat zou iedereen wel willen! Vraag de kinderen wat ze zouden doen als zij duizend euro winnen. Laat hen in één woord reageren en schrijf dit op de flap-over. Maak een soort mindmap. Wat valt op? Bespreek dit kort met elkaar.

Samen delen (gesprek)
Doelstelling: aan de hand van het bijbelverhaal praten over de waarde van spullen en uitdelen
Tijdsduur: dertig minuten
Nodig: bijbelverhaal. Marcus 10:17-31

Lees het verhaal ‘Binnengaan in het koninkrijk' uit Marcus 10. Hierin zegt Jezus dat je pas het koninkrijk der hemelen binnenkomt als je alles weggeeft en Hem volgt. Zouden de kinderen dat kunnen? Of zouden ze toch wel iets stiekem willen houden? Vertel dat dit niet erg is, maar dat het in dit Bijbelverhaal vooral gaat om het feit dat je geen waarde moet hechten aan spullen, maar aan God. En dat je dit kunt laten zien door jouw spullen met anderen te delen. Kunnen de kinderen zich dat voorstellen? En wat vinden ze nu belangrijker: hun spullen of God? Zouden de kinderen iets weg kunnen geven aan anderen? Wat zou dat zijn?

Eventueel kan je de uitkomsten van dit gesprek in de praktijk brengen door een actie op touw te zetten. Koppel het bijvoorbeeld aan een spaaractie voor een voormalig Oostblokland of Afrika. Organiseer dan een inzamelingactie van kinderkleren of speelgoed voor de kinderen daar. Jouw diaconie kan je daarbij helpen.

Geld over of tekort?
Doelstelling: door een spel te spelen, leren kinderen hoe het is om rond te komen met een bepaald bedrag
Tijdsduur: dertig minuten
Nodig: ganzenbordspel, pionnen, speelgeld, download ‘spelregels'

Gebruik een ganzenbordspel om het spel te spelen en maak, afhankelijk van het aantal kinderen, koppels van twee of kleine groepjes. Elk groepje krijgt dertig euro in de vorm van speelgeld. Speel het spel aan de hand van de spelregels die op de download staan.

Armoede in Nederland?
Doelstelling: gesprek over armoede aan de hand van het boek ‘Erwtensoep in augustus' 
Tijdsduur: dertig minuten
Nodig: interviews uit het boek ‘Erwtensoep in augustus'

In het boek ‘Erwtensoep in augustus' van Kees Opmeer komen vijftien jongeren aan het woord. Zij leven onder de bijstandsgrens, gaan met honger naar bed, dragen tweedehandskleding en van vakantie kunnen zij alleen dromen. Hier gaat het niet om schulden van kinderen, maar om geldzorgen van de ouder(s). Vaak proberen deze ouders de kinderen te ontzien en buiten de geldzorgen te houden, maar dat is niet altijd vol te houden. De kinderen merken de gevolgen ervan.

Lees twee interviews voor en vraag wat de kinderen daarvan vinden. Weten ze dat dit voorkomt in Nederland? Hoe zou dat voelen, als je nooit iets extra's hebt, nooit nieuwe kleren kunt kopen in de winkel? Geen koekjes, snoepjes, of een Happymeal? Probeer de kinderen hierop te laten reageren. Misschien zit er wel een kind in jouw groep dat hiermee te maken heeft. Zoek dan uit of dit niet te confronterend is, wil hij dat wel bespreken in jouw groep? Wees hier heel voorzichtig mee.

Er zijn mensen die dit meegemaakt hebben en wel naar buiten willen treden met hun verhaal. Nodig zo iemand uit en laat hem of haar hierover vertellen

Dàt zouden meer mensen moeten doen
Doelstelling: op een andere manier naar de betekenis van spullen kijken
Tijdsduur: vijftien minuten
Nodig: Grote pan, download van het recept

Eten is een belangrijke levensbehoefte. Erwtensoep is een hele voordelige en voedzame manier om ons in leven te houden. Maar een mens heeft meer nodig in het leven om op de been te blijven. In deze werkvorm maak je een alternatieve erwtensoep. Dit keer niet echte groenten en vlees, maar met ingrediënten die een gelukkig leven garanderen. Deze erwtensoep verrijkt dus vooral iemands geest. Zet de pan in het midden en lees het recept voor. Noem hierbij het symbolische ingrediënt en de groente. Het kind moet het bijpassende voorwerp erbij zoeken en in de pan doen.

Zegeltjes plakken
Doelstelling: aan de hand van zegeltjes sparen, komen de kinderen aan geld voor een goed doel
Tijdsduur: het hele jaar (let op de looptijd van de acties!)
Nodig: doos, verschillende boekjes voor zegeltjes

Het hele jaar door worden in supermarkten acties gehouden. De ene keer kun je zegeltjes of muntjes sparen voor een boodschappendoos, dan weer poppetjes, voetbalplaatjes of kaartjes voor een pretpark. Mensen met geldzorgen komen natuurlijk nooit aan genoeg zegeltjes, temeer omdat ze nooit in die winkel komen. Jullie kunnen ze daarbij wel helpen. Als mensen zegeltjes over of niet nodig hebben, kunnen ze die in een speciale doos doen, of op zondagmorgen in een aparte collectezak. Jouw groep verzamelt ze. Misschien kennen de kinderen zelf mensen die hiervoor in aanmerking komen, vraag anders of de diaconie het verder regelt. Op deze manier kun je mensen ook helpen.

Kerstdiner
Doelstelling: door met een beperkt budget een menu samen te stellen, merken de kinderen hoe lastig het is om rond te komen
Tijdsduur: dertig minuten
Nodig: Folders van supermarkten, scharen, lijm en papier 

Met Kerst eten veel mensen vaak wat meer of een bijzonder gerecht. Niet iedereen heeft daar geld voor. Hoe moeilijk is het eigenlijk om een kerstdiner te maken als je maar tien euro hebt? Laat de kinderen een kerstmenu samenstellen voor vier personen met dit budget. Plak plaatjes uit folders als collage op een vel papier.

Feel the difference
Doelstelling: Door middel van een spel ontdekken dat je stiekem best veel geld weggooit
Tijdsduur: Twintig minuten, plus tijd om de recordpoging uit te voeren
Nodig: Afhankelijk van de aard van de recordpoging

Laat de kinderen de volgende gegevens zien:
- een kind in Bangladesh een half jaar naar school: 5 euro
- twee schoolboeken en een kind de mogelijkheid op onderwijs: 5 euro
- tien mensen in Tanzania veilig drinkwater: 15 euro
- vijftig fruitbomen die niet alleen vruchten leveren om te eten of te verkopen, maar ook schaduw bieden en bodemerosie tegengaan: 20 euro
- tien gezinnen in Bolivia een jaar lang medische hulp: 182 euro

Wat kunnen de kinderen doen met vijf euro? En hoeveel geld gooien ze weg? Hoe gaan de kinderen om met het verschil, als je hen ermee confronteert? Denken ze daar wel eens over na? Bijvoorbeeld als ze bezig zijn met die recordpoging colaflessen leeg spuiten met pepermuntjes? Bedenk met elkaar een zinnige recordpoging, waarmee je ook nog iemand anders kan helpen. Bijvoorbeeld wie de meeste zegeltjes kan sparen, lege flessen kan verzamelen of tijdens de gouwe ouwe sponsorloop de meeste rondjes rent. 

Ren je rijk
Doelstelling: Door op een speelse manier vragen over geld te stellen, vergroten de kinderen hun kennis
Nodig: Tape, download

Maak met tape twee duidelijke vakken met A en B op de vloer. Download de vragen van de site en stel de vragen één voor één aan de kinderen. Laat ze kiezen tussen antwoord A of B. De kinderen die het goede antwoord geven gaan door, de rest gaat zitten tot de volgende ronde. Heb je gewonnen? Voel je rijk!

Tip: De volgende spellen zijn bekend, maar met een aanpassing van de spelregels wordt het een totaal ander spel. Één simpele wijziging is al genoeg: raak zo snel mogelijk je geld kwijt! Levensweg, het Zakgeldspel, Monopoly en het pokerspel, komen in aanmerking voor deze gewijzigde spelregel.

Met het Wereldhandelsspel leer je slim met je geld om te gaan. Je kunt het vinden op de websites www.jeugdwerknet.be, vul bij zoeken "wereldhandelsspel" in. Spelregels staan uitgebreid beschreven en kun je zo gebruiken.

Klik hier ook voor een extra werkvorm over de Wereldwinkel en Fair Trade-producten. 

Naar overzicht werkvormen

www.jop.nl maakt gebruik van cookies.
De website van de Jop gebruikt cookies van Google Analytics om de eigen kwaliteit te verbeteren. Deze gegevens zijn anoniem gemaakt. Soms wordt echter inhoud getoond van Facebook, YouTube of Twitter; deze social media gebruiken hun cookies ook om advertenties te tonen.