Werkvormen voor
jouw jeugdwerk

Rages - een intergeneratief programma

Naar overzicht werkvormen

Treinsurfen, de cinnamon challenge of salt&ice challenge: met regelmaat kom je dit soort (niet ongevaarlijke) rages tegen op social media en misschien ook bij jongeren in je omgeving. Waarom zou je hier aan meedoen, of juist niet? Daarbij staan we stil in deze werkvorm.

Doel van deze werkvorm is het (met elkaar) bewust worden van wat de aantrekkelijkheid en/of het gevaar van bepaalde rages is, en samen een positieve challenge bedenken en uitvoeren.
Nodig: Schilderstape

Inleiding
Benoem in de groep de aanleiding om met dit thema bezig te gaan. Misschien is het een nieuwsbericht over een ongeval bij een nieuwe rage, of heb je gehoord over een nieuwe grappige social media challenge, of zijn het vragen van de jongeren zelf over een bepaalde nieuwe trend die je hebt gekregen.

Verkennen: over de streep
In de volgende opdracht verken je bij de deelnemers welke rages ze kennen en aan welke ze wel eens hebben meegedaan.

Trek in de ruimte een (denkbeeldige of fysieke) streep en ga met elkaar aan één kant staan. In de eerste ronde vraag je: ga over de streep als je deze rage/challenge kent. Laat degenen die de rage wel kennen aan de anderen uitleggen wat de rage inhoudt. Daarna kan iedereen weer terug naar de eerste zijde. Daarna vraag je: ga over de streep als je iemand kent die aan deze rage heeft meegedaan. Vraag hoe hij/zij dat vond. Of het leuk was of juist niet.

In de laatste ronde vraag je: ga over de streep als je zelf aan deze rage/challenge hebt meegedaan. Laat degenen die niet over de streep gaan vragen stellen aan de anderen en laat degenen die wel over de streep gingen vertellen van hun ervaringen.

Noem de rages hieronder op de manier zoals beschreven hierboven. Vul aan/pas aan aan de actuele rages, challenges, hypes:

  • Mannequin challenge
  • Icebucket challenge
  • Planking
  • Pokemon go
  • Treinsurfen / autosurfen
  • Kaneel/ Cinamonchallenge
  • Flashmob
  • Salt&ice challenge
  • Ducktape challenge
  • Charlie charlie
  • Bottleflipping challenge
  • Faint (flauwvallen) challenge
  • Hot pepper challenge
  • De dab
  • Garlic challenge
  • 100 layer challenge

Verdiepen en Verbinden: stellingen en gesprek 
Bespreek aan de hand van de stellingen in bijlage 1 (hieronder) met elkaar de zin en onzin van al deze rages. Waar komen ze vandaan? Waarom doe je er wel of juist niet aan mee? Laat de ouderen ook vertellen aan wat voor rages zij vroeger meededen of nu meedoen.
Gebruik als gespreksleider om door te vragen en het gesprek impulsen te geven de achtergrondinformatie.

Eigen maken: Zin in challenge
In groepjes van 4 (bij voorkeur 2 uit de oudere en 2 uit jongere generatie) ga je brainstormen over een rage die past bij wie jullie als (kerkelijke/christelijke) groep zijn. Denk na over wat jullie belangrijke waarden of rituelen vinden (zingen, stil zijn, trouw, liefde, vergeving etc.) en verzin een creatieve challenge die daarbij past. Denk bijvoorbeeld aan de ‘deel je licht’ challenge van JOP Sirkelslag 2016 waarbij groepen jongeren 2 kaarsen uitdeelden aan mensen in de wijk, met de vraag om één kaars weer door te geven aan een ander die wel een lichtpuntje kon gebruiken. Of de ‘engelenactie’ die JOP onder de naam Project E lanceerde: elke deelnemende groep bedacht wie in het dorp/de wijk wel een beetje hulp kon gebruiken. In het geheim probeerden ze die hulp te verlenen (een tuin opknappen, boodschappen brengen en heimelijk neerzetten etc.) en lieten als afzender een teken van de engel achter. Deze actie zou je als challenge kunnen doorgeven aan anderen. Maar, er zijn ook vele andere ideeën mogelijk!

Waarmaken: werk de zinnige/positieve challenge uit
Na de brainstorm leg je alle ideeën uit de groep naast elkaar en maak je een plan om deze challenge uit te voeren en door te geven via social media. Wie weet lukt het om een positieve flow op gang te brengen als nieuwe rage/challenge!

Afronden
Sluit de avond af met het lezen van bijv. het verhaal van de verloren zoon en een gebed.

 

Bijlage 1: Stellingen voor gesprek

  1. Meedoen aan rages en challenges is alleen voor meelopers

  2. Ik doe alleen mee aan rages en challenges die niet gevaarlijk zijn

  3. Ik kan goed inschatten of een rage of challenge gevaarlijk of ongevaarlijk is

  4. De gevaarlijke challenges geven (mij) een kick.

  5. Meedoen en lol hebben is belangrijker dan een beetje risico op verwondingen; yolo!*
    *) you only live once

  6. Ik zoek liever een zinvolle besteding van mijn tijd dan meedoen aan die challenges

Zie ook de uitgebreide achtergrondinformatie over de socio-psychologische verklaringen voor het succes van kicks

Naar overzicht werkvormen

www.jop.nl maakt gebruik van cookies.
De website van de Jop gebruikt cookies van Google Analytics om de eigen kwaliteit te verbeteren. Deze gegevens zijn anoniem gemaakt. Soms wordt echter inhoud getoond van Facebook, YouTube of Twitter; deze social media gebruiken hun cookies ook om advertenties te tonen.