Werkvormen voor
jouw jeugdwerk

Real live gamen

Naar overzicht werkvormen

Werkvormen rond gamen: een eigen Avatar ontwerpen, memory en spelletjes spelen gebaseerd op computergames

Ontwerp je eigen Avatar
Doelstelling: de kinderen denken na over identiteiten
Nodig: schoongemaakt afvalmateriaal, knutselspullen

Een avatar is een gedigitaliseerde 3D-kloon van een mens, ten behoeve van bijvoorbeeld virtuele vergaderingen, presentaties, spelletjes en dergelijke. Onder het thema ‘ wie ben jij' of ‘wie zou jij willen zijn' kun je met kinderen dingen bespreken als:

  • Hoe zou je er in je fantasie graag uit willen zien? (groot, mooi, stoer, ...)
  • Wat voor karakter-eigenschappen zou je willen hebben? (lief, slim, vrolijk, verlegen,...)
  • Wat voor fantasiefiguur zou je willen zijn? (prinses, monster, sprekende cactus,superheld...)

Iedereen maakt op basis van de antwoorden een eigen avatar.

Guild-memory
Doelstelling: talenten herkennen bij anderen en samenwerken.
Nodig: Opdrachtkaartjes, talentenkaartjes, materialen (klik hier voor de talentkaartjes).

Leg de opdrachtkaartjes blind op een tafel aan een kant van de zaal. Zet aan de andere kant van de zaal alle materialen klaar die nodig zijn voor de opdrachten. De kinderen staan tussen de twee tafels in op een streep of afgebakende plek. Geef alle kinderen een materialenkaartje, dat ze voor elkaar verborgen moeten houden. Elk kind kiest willekeurig een maatje met wie hij of zij samen een Guild vormt. Die mag ook niet weten wat er op het kaartje staat. Samen gaan zij naar de opdrachtkaartjes om een opdracht te zoeken die past bij hun materialenkaartjes. Als ze allebei een andere opdracht selecteren, kunnen ze niet samen de opdracht doen, dus moeten ze terug naar de beginplek en daar een ander Guild-maatje zoeken. Uiteraard weer zonder overleg. Net zo lang tot ze met elkaar een opdracht uit kunnen voeren. Dan pakken ze het opdrachtkaartje, rennen naar de materialentafel, voeren de opdracht uit, leggen het kaartje terug op de opdrachttafel en leveren hun talentenkaartjes in bij de leiding. Deze geeft elk kind een nieuw materialenkaartje. De kinderen kunnen nu weer beginnen met zoeken naar matchende materialen. De leiding turft het aantal opdrachten dat ieder individueel heeft uitgevoerd. Wie de meeste punten heeft, heeft gewonnen.

LAN-part classic style
Doelstelling: de kinderen spelen samen
Nodig: gezelschapsspellen

Een lan-party is een evenement waarop allerlei computers aan elkaar verbonden worden en veel mensen tegelijkertijd met/tegen elkaar computergames spelen. Een gewone ‘spelmiddag' of ‘spelletjes-circuit' waarin je kinderen spellen spelen als vier-op-een-rij, kwartet, mens erger je niet, ganzenbord, dammen, enz. Je voegt er game-achtige termen aan toe; teams zijn guilds, kinderen dragen namen van Avatars, en eventueel laat je de score digitaal bijhouden op een gameachtig scorebord dat je via laptop en beamer projecteert op een scherm.

 

 

Naar overzicht werkvormen

www.jop.nl maakt gebruik van cookies.
De website van de Jop gebruikt cookies van Google Analytics om de eigen kwaliteit te verbeteren. Deze gegevens zijn anoniem gemaakt. Soms wordt echter inhoud getoond van Facebook, YouTube of Twitter; deze social media gebruiken hun cookies ook om advertenties te tonen.