Werkvormen voor
jouw jeugdwerk

Sint Maarten - schoenendozenactie

Naar overzicht werkvormen

Met deze werkvorm leren kinderen wie Sint Maarten is, wat hij gedaan heeft en hoe wij anno nu zijn voorbeeld kunnen volgen.

Voorbereiding

· Laat kinderen een schoenendoos van thuis meenemen en regel zelf nog wat extra schoenendozen voor kinderen die dit mogelijk vergeten.
· Bekijk websites die schoenendozen (zoek op ‘actie schoenendozen’) verspreiden aan anderen en kies een organisatie die jullie willen steunen.

Benodigdheden

- Schaal met lekkers/ eten
- Verhaal van Sint Maarten
- Knutselspullen
- Schoenendoos.

Welkom

Open de bijeenkomst of kindernevendienst zoals je gewend bent.

Introductie

Leg voor de kinderen wat lekkers klaar (bijv. koekjes). Als je dat liever niet doet, kun je ook voor een gezonde variant kiezen (bijv. tomaatjes of komkommer). Zorg dat er niet genoeg op de schaal ligt en vertel de kinderen dat je net te weinig hebt meegenomen. Vraag ze hoe ze dit moeten / kunnen oplossen. 

Let op hoe de kinderen reageren. Waarschijnlijk zullen op een gegeven momenten een aantal kinderen zeggen dat ze niet hoeven, en dat iemand anders het mag hebben, of misschien stellen ze voor dat ze het samen kunnen delen.

Na het lezen van het verhaal verwijs je, in het teken van ‘geven en delen’ (vrijgevig zijn), naar deze opdracht.

Verkenning

Lees het verhaal van Sint Maarten voor aan de kinderen. Als je op het internet zoekt op ‘verhaal Sint Maarten’ kun je korte en langere versies vinden. Kies er zelf één uit. In de werkvorm 'Sint-Maarten meets Sint-Pannenkoek' vind je meer achtergrondinformatie over Sint Maarten.

Voor het lezen: 
Voordat je het verhaal vertelt, vraag je de kinderen goed te luisteren zodat ze antwoord kunnen vinden op de volgende vraag: ‘wat doet Sint Maarten voor de arme man?’.

Na het lezen:
Laat de kinderen de vraag die vooraf gesteld is beantwoorden: ‘Wat doet Sint Maarten voor de arme man?’ Neem daarin de rest van het verhaal mee: waarom vond Maarten het moeilijk om de man iets te geven? Wat leer je van deze Maarten? Wijs de kinderen op wat ze net hebben gedaan met het lekkers (introductie). Hebben ze hier gedeeld, complimenteer ze dan. Hebben ze dat niet gedaan, dan kan je ze vertellen dat jullie daar mee gaan oefenen of vandaag mee aan de slag gaan.

Verdieping

Wat Maarten deed noemen we ook wel ‘vrijgevigheid’. Schrijf het woord op een vel zodat ze zien hoe het woord gespeld wordt. Wie weet wat dat betekent? Het betekent dat je veel durft te geven. Dat je wilt delen in wat je hebt met anderen (je bent gul; graag gevend).

Vraag de kinderen: ken jij mensen die ‘vrijgevig’ zijn? Wat doen zij? Wie vind jij vrijgevig? Ben je zelf vrijgevig? Hoe kun jij vrijgevig zijn? wat zou jij kunnen doen? En voor wie?

Zing samen het lied van Elly en Rikkert: ‘Eerlijk delen’ (https://www.youtube.com/watch?v=NKu1znwN_Rg )

Actie schoenendoos 

Vertel de kinderen dat zij gaan oefenen in ‘eerlijk delen’/ vrijgevig zijn. Zij gaan nu iets voor een ander doen, of eigenlijk ‘maken’! De schoenendoos die zij hebben meegenomen mogen zij zo mooi mogelijk versieren voor een arm kind. Thuis mogen ze er spulletjes instoppen die deze kinderen nodig kunnen hebben. Noem voorbeelden van wat ze in de doos kunnen stoppen zodat ze hier thuis mee aan de slag kunnen gaan. Als je flyers hebt geregeld of een lijstje hebt weten te machtigen van de organisatie die jullie ondersteunen, kan je die aan de kinderen/ ouders meegeven. De kinderen die hun schoenendoos niet hebben afgekregen kunnen er thuis aan verder werken.

Afsluiting

Sluit af zoals je gewend bent.

Naar overzicht werkvormen

www.jop.nl maakt gebruik van cookies.
De website van de Jop gebruikt cookies van Google Analytics om de eigen kwaliteit te verbeteren. Deze gegevens zijn anoniem gemaakt. Soms wordt echter inhoud getoond van Facebook, YouTube of Twitter; deze social media gebruiken hun cookies ook om advertenties te tonen.