Werkvormen voor
jouw jeugdwerk

Sharing Social media

Naar overzicht werkvormen

Wat deel je over jezelf op Social media? In deze werkvorm vind je een activiteiten waarmee tieners aan het denken worden gezet over wat ze met wie delen en wat hun grenzen zijn.

Doel: Tieners zijn zich bewust van welke informatie ze delen op social media.

Inleiding
In het leven van tieners wordt er veel gedeeld. Vrienden zijn hierbij heel erg belangrijk. Daarmee delen tieners hun ervaringen van school, thuis, sport en hoe het gaat in de liefde. Naast het face-to-face contact is social media een van de belangrijkste platforms voor tieners om te delen. Tieners doen dat om zich te profileren, zichzelf van hun beste kant laten zien. Tegelijkertijd geldt dat veel van het gedeelde openbaar is of snel openbaar kan worden gemaakt, laat staan dat degene die iets plaatst kwetsbaar(der) wordt voor bijvoorbeeld cyberpesten.

Tieners worden in dit programma aangemoedigd bewust na te gaan welke informatie ze delen op social media. Waar liggen voor hen grenzen? Hoe kunnen tieners er voor zorgen dat als ze delen, ze winnaar blijven. Dat hun content niet tegen ze gebruikt wordt. Dat vraagt voor tieners zelf om keuzes te maken in wat ze wel en niet delen en hoe ver ze daar in gaan. Dit programma gaat over bewustwording, over grenzen en over controle houden over datgene wat je vanzelf laat zien.

SPEL – TELEGRAM

Voorbereiding
Tape een begin-, midden- en eindstreep op de grond en zorg voor twee netjes (tuincentrum), een stapeltje rood papier en een stapeltje blauw papier.

Doel: Tieners geven zo snel mogelijk een Telegram in symbooltjes door.

Vertel
Iedereen kent What’s App, sommige van jullie gebruiken misschien ook wel Telegram. Dat schijnt veiliger te zijn, zeggen ze. Het doel van deze twee app’s is natuurlijk berichten naar elkaar te sturen of door te sturen. Maar hoe ziet dat er uit als je het gaat uitbeelden?

  • Verdeel de tieners in twee teams.
  • Eén persoon uit het team staat achter de eindstreep, één persoon staat met een netje op de middenstreep en mag daar niet vandaan komen. De rest staat voor de beginstreep.
  • Elk team voor de beginstreep krijgt een stapeltje papier en vouwt daar een vliegtuigje van (logo Telegram).
  • Deze gooien ze naar de tiener met het netje die op de middenstreep staat.
  • Die probeert deze ‘boodschap’ te ontvangen met het net en naar de persoon achter de eindstreep te gooien (doorsturen).
  • Als het vliegtuigje tussen de strepen op de grond valt, mag deze niet worden opgepakt.
  • Het team dat de meeste vliegtuigjes achter de eindstreep verzamelt, wint het spel.

WEERWOORD - CIRKELS (10 mn.)

Voorbereiding
Zorg voor schilderstape, pennen, post-its en een dagboek of notitieboekje. Het is waardevol om de cirkel groot te tapen op de vloer. Of gebruik anders stiften en een behangrol om het duidelijk te maken.

Doel: Tieners ontdekken dat social media niet hetzelfde is als een dagboek.

Vertel
Door middel van social media delen we allemaal dingen met de wereld. Maar wat deel je met wie? Niet alles wil je met iedereen delen.

Activiteit
Doel van social media is om iets van jezelf te delen met anderen. Wat zijn volgens jullie de populairste dingen om te delen op social media?

  • Tape een cirkel op de vloer. 
  • Zet in het midden: ‘ik’. Dit ben jij. Dit is jouw leven en in dit leven gebeurt van alles. In deze cirkel past het 'dagboek'. Laat het dagboek zien en leg het in de middelste cirkel. Hier kun je alles in opschrijven wat gebeurt en in jou omgaat.
  • Tape een cirkel om de cirkel heen. 
  • Dicht naast jou staan je allerbeste vrienden. Zij maken veel van je leven mee en met hen deel je veel dingen. Welke dingen zou je met hen delen?
  • Schrijf dit op post-its en plak ze in de cirkel.
  • Tape een nieuwe cirkel.
  • Daar omheen staan je andere vrienden, je ouders en je broers en zussen. Wat deel je met hen?
  • Laat de tieners dit opnieuw op post-its schrijven en in de cirkel plakken.
  • Tape een nieuwe cirkel.
  • De volgende cirkel is je klas. Wat deel je met je klasgenoten?
  • Laat de tieners dit op post-its schrijven en in de cirkel plakken.
  • Tape een laatste cirkel.
  • De laatste cirkel staat voor alle andere mensen die je kent.
  • Wat deel je met hen?
  • Schrijf dit opnieuw op en plak dit in de cirkel. Bekijk met de tieners de cirkels en alles wat je hebt opgeschreven. Wat valt op?
  • Denk je hier wel eens over na? Wat je wilt delen en met wie? En welke social media gebruik je daarvoor?

Leiderstip: Geef een voorbeeld uit je eigen leven, hoe jij dit doet. Wat deel je wel en niet, via welk medium doe je dat?

DOE – SHARE

Voorbereiding
Gebruik de cirkels op de grond van de vorige oefening 'WEERWOORD'.

Doel: Tieners ontdekken hoeveel zij delen met de wereld.

Activiteit

  • Kies enkele situaties uit, die hieronder zijn neergezet.
  • Vraag tieners naar de juiste cirkel te lopen als ze een bericht horen. Er zijn misschien ook dingen die je met niemand deelt en voor jezelf houdt. Dan ga je in het midden staan.
  • Vraag bij ieder bericht met wie zij dit zouden delen.

Situaties:

  • Je hebt een gezellige dag gehad met je vrienden.
  • Je hebt een huisdier gekregen.
  • Je hebt heel lekker gegeten.
  • Je hebt voor het eerst gezoend.
  • Je oudere broer gaat trouwen.
  • Je hebt een slecht cijfer gekregen op school.
  • Je oma overlijdt.
  • Je vindt een meisje in je klas stiekem wel leuk.
  • Je hebt een taart gebakken.
  • Je bent ongesteld geworden.
  • Je broer is opgepakt door de politie voor diefstal.
  • Je bent te laat op school gekomen.
  • Je wilt een nieuwe telefoon.
  • Je hebt waanzinnige ruzie met je ouders.
  • Je hebt die dag een brand meegemaakt.
  • Je zag een ongeluk gebeuren op straat.
  • Je hebt huisarrest gekregen.
  • Je hebt iemand een Valentijnskaart gestuurd.
  • Je hebt een nieuwe tas.
  • Je bent niet uitgenodigd voor een feestje en je vriendinnen wel.

Vertel
Met de cirkels in je hoofd kun je nagaan wat je met wie deelt. Niet al het nieuws is geschikt voor de hele wereld. Sommige dingen zijn leuk om voor jezelf te houden en andere dingen wil je alleen delen met je allerbeste vrienden. Prima toch?

PREEK VAN DE WEEK – JEZUS DEELT

Voorbereiding
Zorg voor een Bijbel.

Doel: Tieners ontdekken dat Jezus ook keuzes maakte over wat hij met wie deelde.

Vertel
Het idee van de cirkels zie je Jezus ook toepassen. Zelfs Hij deelde niet alles met iedereen. Hij koos heel bewust met wie Hij wat deelde.

Jezus en Zijn Vader- Lees Matteüs 14:22-23
Leg uit: je ziet dat Jezus zelf verbondenheid zoekt met Zijn Vader. Dat is iets wat Hij alleen doet. Niemand is daar getuige van. Wat betekent dat voor ons?

Jezus en drie leerlingen - Lees Matteüs 17:1-13
Leg uit: wat valt je op aan de keuze van Jezus? Wat vraagt Hij nadrukkelijk? Zie je dit ook in jouw leven als je denkt aan hoe je omgaat met je beste vrienden? Zijn er dingen van hen waar jij respectvol mee omgaat en die je niet doorbrieft?

Jezus en de twaalf leerlingen - Lees Marcus 4:1-12
Leg uit: dit geeft nog meer inzicht hoe Jezus informatie deelt met anderen. Welke scheiding maakt Hij? Wat vertel jij bijvoorbeeld wel aan je beste vrienden, maar niet aan de hele klas?

Jezus en de massa (‘de hele wereld’)

  • Ga eens na welke groepen mensen jij hebt in jouw omgeving.
  • Wat betekent dat voor hoe jij omgaat met het geven van informatie?
  • Vraag tieners om tips te geven.

Leiderstip: Teken een roos (dartbord). Zet daaromheen cirkels bij alle Bijbelgedeelten en zet de namen in de cirkels. Zo zie je dat Jezus meer deelt naar mate men dichter bij Hem staat. Dat is ook voor ons een wijze richtlijn. Ook wij hebben van die cirkels en we bepalen zelf wat we wel/niet delen.

REFLECT – POSTING 

Voorbereiding
Plak op de muur de onderwerpen die op deze avond behandeld zijn. Zorg voor Post-its en pennen.

Doel: Tieners delen hoe zij de avond vonden.

Vertel
Jullie gaan op deze wall jullie reacties posten!

  • Geef alle tieners een aantal Post-its en een pen.
  • Zij schrijven per onderdeel op hun Post-it wat zij er van vonden.
  • De Post-its plakken zij bij het onderdeel.
  • Als iedereen klaar is, leest de leiding een aantal reacties voor.
  • Als de tieners het eens zijn met de reactie, kunnen zij de post ‘liken’ door hun hand op te steken.

Naar overzicht werkvormen

www.jop.nl maakt gebruik van cookies.
De website van de Jop gebruikt cookies van Google Analytics om de eigen kwaliteit te verbeteren. Deze gegevens zijn anoniem gemaakt. Soms wordt echter inhoud getoond van Facebook, YouTube of Twitter; deze social media gebruiken hun cookies ook om advertenties te tonen.