Protestantse Kerk
Doorgaan naar hoofdinhoud
Vindplaats van geloof, hoop en liefde

Storm op het meer: Viering

Pijl naar links Ideeën

Hieronder vind je verschillende ideeën voor verhalen, liedjes, gebeden of verwerkingsvormen voor jullie Kliederviering. Kies er een aantal uit die passen bij jullie Kliederkerk.

  • Vertel het verhaal en laat daarbij de deelnemers bijpassende geluiden of gebaren maken. Ze blazen bijvoorbeeld als het gaat waaien in het verhaal, ze gebruiken hun regendoosjes voor het regengeluid of ze gaan heen en weer zoals een boot op de golven.

  • Het volgende leuke idee komt van Kliederkerk Naaldwijk. 
    Binnen in een grote kartonnen boot staan twaalf stoelen. Twaalf (groot)vaders worden uitgenodigd om in de boot te zitten en te laten zien hoe sterk ze zijn en hoe goed ze kunnen varen. Geef ze peddels om mee te roeien, terwijl een verteller het verhaal vertelt. De discipelen zijn lekker aan het roeien naar de overkant van het meer. Maar dan worden de golven wat hoger, het gaat regenen, een storm komt opzetten! Laat de kinderen rondom de boot staan en water spetteren of blazen, zet een ventilator aan en maak er een gezellig spektakel van.
    De storm wordt steeds wilder... de discipelen moeten steeds harder roeien... En dan worden ze bang, ze roepen om hulp! Laat de (groot)vaders uitbeelden wat er gebeurt. Jezus was ook ergens in de boot dus ze roepen: "Help Heer, we vergaan!". En de golven klotsen maar tegen de boot! "Help! Help!"
    En dan.... komt Jezus tevoorschijn. Laat iemand Jezus uitbeelden die zich eerst goed verstopt houdt, bijvoorbeeld achter een deur, achter het podium, onder een tafel of een kleed. Hij wordt wakker door het geroep van discipelen en komt plotseling tevoorschijn. Jezus houdt z'n armen omhoog en wacht tot het stiller wordt... En dan zegt Jezus: "Storm en wind, houd op, wees stil." En dan tegen de mannen: "Waarom zijn jullie zo bang, ik ben toch bij jullie?".
    De verteller vertelt verder dat de vrienden van Jezus erg verbaast waren... Wie is toch deze Jezus, zelfs het water en de wind luisteren naar zijn stem?... Alles wordt rustig en ze varen verder naar de overkant van het meer.

  • Bekijk een filmpje van het verhaal:
    - Filmpje met prentenboekplaten
    - Filmpje met tekeningen van www.kinderbijbelverhalen.nl

  • Liederen: wissel af tussen kinderliederen en liederen voor volwassenen, bijvoorbeeld:
    - 'Storm op zee'
    - 'Je hoeft niet bang te zijn, al gaat de storm tekeer' van Opwekking
    - 'In een scheepje over zee' van Elly en Rikkert
    - 'In ben veilig in Jezus' armen' van Opwekking
    - 'Heel de schepping geeft U eer' van Opwekking
    - 'Stap maar in de vissersboot met Jezus'
    - 'Diep, diep, diep als de zee' van Opwekking voor kids
    - 'Stil, mijn ziel wees stil' van Opwekking
    - 'Peace, be still' van the Beloning Co
    - 'God van hemel, zee en aarde'. Gezang 210 in Liedboek: Zingen en bidden in huis en kerk (2013).
    - Psalm 107, vers 1, 10, 11, 12, 13, 14,15
  • Diaconaal - Bij een christelijke (kerk) viering hoort vaak ook een diaconaal onderdeel. Diaconaat betekent 'dienen': hulp bieden aan wie dat nodig hebben. Bijvoorbeeld door een collecte op te halen. Diaconal ideeën voor deze Kliederkerk:
    - Deel briefjes uit. Iedereen schrijft een naam op van iemand die in een 'storm' zit in zijn/haar leven. (Volwassenen en kinderen kunnen dit samen doen.) Ze schrijven één actie op die zij kunnen doen voor deze persoon om hem/haar te steunen.
    - Een storm kan veel kapot maken. Denk bijvoorbeeld aan een tornado of een tsunami. Hoe kunnen wij mensen helpen die letterlijk het slachtoffer zijn van een 'storm'? We kunnen voor hen bidden. En bijvoorbeeld geld inzamelen voor een project zoals het project van Kerk in Actie voor Sulawesi of voor Zuid-Oost Azië na cycloon Idai. 

  • Gebed: Zie gebedsvormen bij het bezinningshoekje.