Werkvormen voor
jouw jeugdwerk

Jij hoort erbij!

Naar overzicht werkvormen

Vier leuke spelvormen over vertrouwen en erbij horen.

Het ene kind is het andere niet. Er is niet alleen een verschil in leeftijd. Ook in de lichamelijke en geestelijke ontwikkeling zie je verschillen. Het ene kind heeft zelfvertrouwen, de ander is wat onzeker en eerder bang om te falen. Belangrijk is dat alle kinderen zich veilig voelen in de groep. De spelvormen in dit programma dragen bij tot die veiligheid. Elkaar vertrouwen is een sleutelwoord.

Al heel vroeg in het leven zoeken kinderen contact met leeftijdsgenootjes en zijn ze zich bewust van elkaar. Ze kruipen naar elkaar toe, raken elkaar en elkaars speelgoed aan. Vanaf een jaar of twee jaar richten de meeste kinderen zich tijdens het spelen op elkaar, maar ze moeten dan nog wel leren samen te spelen. Kinderen van acht tot twaalf jaar maken in korte tijd een aantal groeifasen door. Niet alleen lichamelijk, motorisch, maar ook geestelijk en emotioneel maken ze een flinke groeispurt. In korte tijd leren en beleven ze veel.

Geen twee kinderen zijn hetzelfde. Het ene kind heeft meer zelfvertrouwen, dan het andere kind. De een durft te zeggen wat het ergens van vindt, het ander is onzeker en bang voor uitdagingen. Het ene kind is van nature weerbaarder dan het andere kind.

De volgende spelvormen zijn bedoeld om kinderen vertrouwen te geven, zodat ze zich veilig voelen in de groep en hun weerbaarheid kunnen vergroten.

DOEN: NIEMAND BUITEN DE BOOT

Tijdsduur: vijftien minuten
Nodig: krijtje of lint.

In het volgende spel gaat het om elkaar vertrouwen. Niemand mag uit de boot vallen, maar de boot wordt steeds kleiner! Alle kinderen gaan bij elkaar staan, in een cirkel. De leiding trekt met een krijtje een cirkel om de kinderen heen. De kinderen stappen uit de cirkel en de leiding maakt de cirkel een stukje kleiner. Opnieuw gaan alle kinderen in de kleinere cirkel staan. Dit wordt herhaald: elke keer wordt de cirkel iets kleiner gemaakt. Hoe zorgen de kinderen  ervoor dat ze toch allemaal in de cirkel passen? Er mag geen voet buiten de cirkel staan. Dat wordt dus passen, meten...stapelen... tillen!

DOEN: WE LATEN JE NIET VALLEN
Tijdsduur: vijftien minuten.

Elkaar niet laten vallen: dat zeggen we wel, maar is dat wel zo? Kun je daar op vertrouwen? Dat proberen we uit! De kinderen staan in een kleine kring. In het midden van de kring staat een geblinddoekte speler. Op het signaal  ‘vallen' laat de geblinddoekte speler zich achterover vallen. De groep zorgt ervoor dat hij of zij opgevangen wordt en de grond niet raakt. Laat steeds een ander kind in het midden staan. Als kinderen het eng vinden, probeer het dan eerst eens zonder blinddoek. Iedereen gaat dichtbij de middenspeler staan. Wie zich echt niet geblinddoekt durft te laten vallen, doet het met open ogen.  

DOEN: NIET VAN DE WIJS
Tijdsduur: vijftien minuten.

Dit  is een vraag- en antwoordspel. Wat er ook voor vraag gesteld wordt, het antwoord is altijd goed. De vragen en antwoorden worden door de kinderen zelf bedacht. Geef ze een paar minuten de tijd om vragen te bedenken. Mogelijke vragen:
- Je reist door de ruimte, op een gegeven moment bereik je de grens van het heelal. Je kijkt over de rand. Wat zie je?
- Vertel eens hoe jij tijdens het zwemmen een haai verslaat.
- Hoe luidt de stelling van pythagoras?
- Hoeveel tijd heb je nodig om de zee leeg te scheppen?
- Waarom denk jij, dat jij de beste korfballer ter wereld bent?
- Hoe heet de hoogste berg ter wereld en in welk land ligt die berg?
- Jij hebt een taalknobbel, zeg je? Vertel in het Chinees een verhaaltje over een beer met een geit.

DOEN: HET GROTE OVERLEEFSPEL
Tijdsduur: een uur.

Stel: je zit met elkaar op een onbewoond eiland. Hoe overleef je dat samen? Hoe vindingrijk zijn jullie met elkaar? Welke oplossingen bedenken jullie en hoe voer je ze uit? Lees eerst de hele situatie uit. Daarna voer je met elkaar de opdrachten uit, met de spullen die in de clubruimte voorhanden zijn. 

Situatieschets
De groep heeft de hoofdprijs gewonnen in de slagzinwedstrijd van een grote supermarktketen. De prijs is niet misselijk: een cruise door de Stille Zuidzee! Dat wordt genieten op het zonnedek, het zwembad, de bioscoop en de vele attracties aan boord. In hippe strandkleren turen jullie over de reling. Zien jullie wel een walvis? Maar dan betrekt de lucht, het gaat stormen. De storm is zo hevig dat het schip niet te houden is! Rennen naar de reddingsboot. Gelukkig is iedereen nog net op tijd aan boord. Na twee dagen dobberen lopen jullie vast op het strand van een onbewoond eiland. Hoe moeten jullie overleven? 

Opdrachten
Opdracht 1
Overdag is het lekker warm, maar 's nachts is bar koud. Jullie hebben een hut nodig om in te slapen. Bouw met de spullen uit jullie clubruimte hutten, zodat jullie er allemaal in kunnen slapen.

Opdracht 2
Jullie willen niet op het eiland blijven. Er zal toch wel eens een schip voorbij komen? Maar ziet dat schip jullie dan wel? Hoe trek je de aandacht?
- Maak een uitkijkpost, waarin om de beurt iemand in moet zitten of staan.
- Maak iets groots waarmee je kunt zwaaien.                                                     

Opdracht 3
Zonder eten overleven jullie niet. Maar de bessen en paddestoelen op het eiland vertrouwen jullie niet. Gelukkig zijn er vissen, maar die moeten nog wel gevangen worden!
- Maak met elkaar hengels en netten.

Opdracht  4
Er kan ook een vliegtuig overvliegen. Hoe trek je de aandacht van de piloot?
- Vorm met elkaar de letters ‘HELP US'. Zijn er veel kinderen, maak dan de woorden ‘HELP US, PLEASE.' De letters vorm je door zo op de grond te gaan liggen, dat de woorden van boven leesbaar zijn.

Opdracht 5
Jullie worden moedeloos. Breng de stemming er weer in door elkaar aan het lachen te maken.
- De groep wordt in kleinere groepjes (drie à vier kinderen) verdeeld. Elk groepje bedenkt een vrolijke circusact. Geef de kinderen even de tijd om zich voor te breiden.

Lees de volgende tekst voor:
Als de laatste act gepresenteerd is, zit de stemming er goed in. Maar aan de situatie is niets veranderd: jullie zitten nog steeds met z'n allen op een onbewoond eiland.
Dan horen jullie iets. Dat lijkt op vliegtuiggebrom.

Opdracht 6
Jullie rennen naar de uitkijkpost, één van jullie sprint naar boven. Ziet hij iets? "Een vliegtuig!", schreeuwt hij. Razendsnel komt hij naar beneden. Want het woord  ‘HELP US' moet gevormd worden. Snel...anders is het te laat. Het vliegtuig heeft jullie gezien. Het scheert laag over het eiland, laat een krat fris op het zand vallen en vliegt weer verder. Tussen de flesjes ligt de boodschap: we sturen een boot naar het eiland! Het avontuur is voorbij!  

Naar overzicht werkvormen

www.jop.nl maakt gebruik van cookies.
De website van de Jop gebruikt cookies van Google Analytics om de eigen kwaliteit te verbeteren. Deze gegevens zijn anoniem gemaakt. Soms wordt echter inhoud getoond van Facebook, YouTube of Twitter; deze social media gebruiken hun cookies ook om advertenties te tonen.