Werkvormen voor
jouw jeugdwerk

Wie? Sint Maarten? Oh, die!

Naar overzicht werkvormen

Allerlei opdrachten om aan de slag te gaan met de persoon Sint Maarten. Wie is hij, wat deed hij, en wat kunnen wij hiermee?

Sint Maarten is niet bij iedereen bekend, maar toch is het feest niet nieuw. Met verschillende werkvormen kun je op zoek naar de geschiedenis van Sint Maarten en brainstormen over jeugddiaconaat. Kijk met behulp van dit programma of jullie ook een ‘Sint Maarten' zijn!

Wie ben ik? (binnenkomer)
Doel: kennismaken met Sint Maarten
Tijdsduur: vijf minuten
Nodig: mantel of lap stof, zwaard

Kom, als de kinderen binnen zijn de ruimte binnen met een zwaard in de hand en een mantel omgeslagen. Laat de kinderen raden wie je bent door vragen te stellen. Deze mogen alleen met ja of nee beantwoord worden. Geef tips als het echt moeilijk wordt, en vertel in het kort iets over Sint Maarten als ze het geraden hebben.

Sint Maarten - lichtjesfeest? (opwarmertje)
Doel: zoveel mogelijk andere woorden maken
Tijdsduur: vijftien minuten
Nodig: papier en pennen

Laat de kinderen met de letters van het woord ‘Sint Maarten-lichtjesfeest' zoveel mogelijk andere woorden maken. Wie heeft de meeste?

Woordzoeker
Doel: puzzelen met woorden die te maken hebben met Sint Maarten
Tijdsduur: vijftien minuten
Nodig: woordzoeker uit de bijlage, kopieën, pennen

Download de woordzoeker en print de woordzoeker voor alle kinderen. Als ze alle woorden hebben gevonden, kun je een tekst lezen.

Net als Sint Maarten  (10+)
Doel: het verhaal van Sint Maarten verbinden met de zeven werken van barmhartigheid
Tijdsduur: een uur
Nodig: print van de afbeelding uit de bijlage op stevig papier, de zeven opdrachten uit de bijlage

Deze werkvorm leert ons hoe wij in de huid van Sint Maarten kunnen kruipen. Sint Maarten heeft veel goede daden gedaan en deze zijn nog steeds actueel. Als je de zeven werken van barmhartigheid naast het levensverhaal van Sint Maarten legt, heb je een goede match. Maar leg je deze zeven werken naast de diaconale taken van christenen, dan matcht dat even goed. Je kunt dit spel gebruiken als opstapje naar jeugddiaconaat: de opdrachten zijn afgeleid van de zeven werken van barmhartigheid.

Voorbereiding: Print de afbeelding uit de download en knip deze in zeven stukken. Neem de opdrachten uit de download. Geef de groep steeds één opdracht. Is de opdracht uitgevoerd, dan krijgen ze één stuk van de afbeelding en krijgen ze de volgende opdracht. Zo maken ze alle opdrachten en maken ten slotte één geheel van de stukken van de afbeelding.

Aan het eind van het spel kan je de uitwerkingen van de opdrachten samen met de kinderen bekijken: 
Zijn er grote verschillen? Waarom is juist een bepaalde keuze gemaakt? Zijn er ideeën bij om verder uit te werken?  

Sint Maarten in de kerk
Doel: kinderen verbinden Sint Maarten aan eeen actie die zij zelf kunnen uitvoeren
Tijdsduur: twintig minuten
Nodig: restjes kleurige stof, scharen, eventueel textielstiften

Om Sint Maarten in de kindernevendienst te brengen, heb je eigenlijk niet zoveel nodig. In je eigen ruimte vertel je het verhaal, en praat met de kinderen over deze held. Was het normaal dat hij een stuk van zijn jas weg gaf? Hebben wij wel eens wat om weg te geven? Doen we dat ook? Weten de kinderen concrete dingen op te noemen, bijvoorbeeld een inzamelingsactie van speelgoed of kleding voor arme kinderen of meehelpen bij de Voedselbank? Denk samen na over een goed doel en vraag eventueel aan de diaconie of ze een goed doel hebben waarvoor geld ingezameld kan worden.

Geef de kinderen vervolgens een stukje stof van vijf bij vijf centimeter. Ze kunnen hierop de datum '11 november' met  textielstift schrijven. Eronder kunnen ze schrijven wat ze gaan doen en voor welk doel er geld ingezameld gaat worden. Dit kunnen ze mee naar huis nemen als geheugensteuntje. Voer daarna natuurlijk de actie ook uit.

Lampion maken
Doel: creatief
Tijdsduur: zestig minuten
Nodig: glazen potjes, lijm, zijdepapier, schapenwol, ballon, behangerslijm, doorzichtig papier, ijzerdraad, waxinelichtje op batterij

Hoe je het ook wend of keert, bij Sint Maarten horen licht en lampions. Er zijn echter heel veel verschillende modellen. Van een glazen pot of papier-maché: ga lekker aan de slag!

Glazen potje: beplak het potje met stroken zijdepapier in bij elkaar passende kleuren. Je kunt ze verder versieren met een randje lijm waarover je glitters strooit. Met ijzerdraad kun je aan de bovenkant een handvat maken: draai ijzerdraad strak rond het smalste deel van de hals en maak er een flinke lus aan. Hieraan kun je je lampje vasthouden of aan een houten stokje hangen. 

Variaties voor het glazen potje zijn: in plaats van papier kun je ook versieren met glasverf en contourstickers of kralen rijgen aan dun ijzerdraad en rond je potje draaien.

Trek de schapenwol iets uit elkaar, zodat je het in een dun laagje op het glas kunt plakken. Je kunt verschillende kleuren in strepen plakken of er figuurtjes van maken.

Papier-maché: plak met plakband twee kartonnen ringen tegenover aan een ballon. Met behangerslijm plak je drie laagjes doorzichtig papier op de ballon. Hiervoor kun je boterhamzakjes, patroonpapier, vliegerpapier, zijdepapier of cellofaan gebruiken. Als alles droog is de ballon laten klappen en voorzichtig de bovenkant uit de bal snijden. Als afwerking een tweede strook mooi karton plakken over eerste. Handvat eraan en lopen maar. Voor een mooi netpatroon schuif je de ballon eerst in een sinaasappelnetje. (Eén kant openknippen, daarna de stroken karton vastplakken). Gebruik je patroonpapier of boterhamzakjes, dan kun je tussen twee laagjes confetti of een wollen draad plakken.

Tip:
Wil je een lampion maken zoals ze vroeger hadden? Gebruik dan bijvoorbeeld een suikerbiet. Vraag bij een boer of je wat bieten mag (kopen). Boen ze eerst schoon en snijd het loof met een stuk van de bovenkant af. Pas op: de bieten zijn vreselijk hard. Laat de kinderen met oude lepels de biet uithollen. Klem een stuk ijzerdraad om het midden van de biet en maak daar een handvat aan. In de uitholling kan een kaarsje staan.

Zing een nieuw lied

Doel: de boodschap van Sint Maarten op eigen wijze verwerken in een lied
Tijdsduur: twintig minuten
Nodig: papier en pen

Leg de kinderen uit wat Sint Maarten gedaan heeft, en vertel de ontwikkeling in de middeleeuwen erbij (zie voor meer informatie het artikel op pagina's 16 tot 18). Dan kun je de stap naar het feest zoals we het nu vieren beter uitleggen.

Probeer daarna met de kinderen op een bekende melodie een nieuwe tekst te maken voor een Sint Maarten-lied. Denk hierbij vooral aan het diaconale aspect en niet zozeer aan het krijgen van veel snoep voor jezelf. Gaven delen, zorgen voor een ander zijn de kernwoorden van dit nieuwe liedje. Maak het niet langer dan zes regels, je zou het moeten kunnen zingen bij de deur waar je aanbelt.

Op stap
Doel: leren samen delen
Tijdsduur: zestig minuten
Nodig: lampionnen

Meedoen met een Sint Maarten-optocht blijft natuurlijk leuk en spannend voor kinderen. Vertel van te voren het verhaal van Sint Maarten en vraag de kinderen of zij een ‘goede daad' kunnen verzinnen als ze op pad gaan langs de deuren. Stuur ze in de richting van samen delen, als ze zelf niet die kant op denken. Na de optocht kun je de verzamelde gaven delen met de kinderen. Is er bij jouw in de buurt een voedselbank, (kinder)ziekenhuis of een jeugdopvang? Dan kun je deze kinderen mee laten delen. Breng samen met (een delegatie van) jouw kinderen de ‘gaven'.

Kwartet!
Doel: op speelse wijze meer te weten komen over Sint Maarten
Tijd: een uur
Nodig: vier keer de tekst voor het kwartetspel uit de bijlage, 36 kaartjes, lijm, plaatjes of viltstiften en kleurpotloden

Maak met de kinderen een kwartetspel en speel het daarna met de hele groep. Maak 36 even grote kaartjes. Deel daarvoor de blanco kaartjes uit aan de kinderen en maak met elkaar de kwartetkaarten. Zet bovenaan een kaart steeds de rubrieksnaam (bijvoorbeeld: GEBOORTE). Daaronder schrijf je de vier bijbehorende tekstjes, zie de download voor de tekst. Op elk van de vier kaartjes per rubriek wordt een stip gezet bij een andere regel. Bij de tekst waarbij de stip staat, kan een plaatje gezocht of getekend worden. Om de tekst en het eventuele beeld heen kunnen de kinderen nog meer versiering aanbrengen als ze dat leuk vinden. Maak zo alle negen kwartetten. En dan: spelen maar!

Woordslinger (afsluiter)
Doel: parate kennis delen over Sint Maarten
Tijdsduur: vijf minuten
Nodig: kinderen

In dit programma hebben de kinderen veel over Sint Maarten geleerd. Met die kennis gaan we een woordslinger maken. Het eerste woord is Sint, het tweede begint met een t. Het derde woord begint met de laatste letter van het tweede woord. Probeer de genoemde woorden in de sfeer van Sint Maarten te vinden.

 

Naar overzicht werkvormen

www.jop.nl maakt gebruik van cookies.
De website van de Jop gebruikt cookies van Google Analytics om de eigen kwaliteit te verbeteren. Deze gegevens zijn anoniem gemaakt. Soms wordt echter inhoud getoond van Facebook, YouTube of Twitter; deze social media gebruiken hun cookies ook om advertenties te tonen.